La ani distanță de la primele promisiuni făcute de Elon Musk, Tesla încă nu are niciun robotaxi activ care să transporte pasageri contra cost. Și totuși, compania rămâne în centrul atenției, cu investitori care pariază pe viitorul său autonom, chiar dacă acesta există mai mult pe hârtie decât pe drumurile publice, relatează BusinessInsider.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Pe 10 iunie, Musk a publicat pe platforma X un clip scurt cu un Model Y care pare să se conducă singur pe străzile din Austin. A fost, practic, prima demonstrație publică a ceea ce ar putea fi începutul flotei de robotaxiuri Tesla. Dar între acest moment și realitatea unei rețele comerciale funcționale rămâne o distanță considerabilă.
Concurența are deja clienți plătitori
În timp ce Tesla face demonstrații scurte și promite lansări „iminente”, Waymo – divizie a Alphabet (Google) – a anunțat în mai că a depășit 10 milioane de curse efectuate cu taxiuri autonome în mai multe orașe americane. Iar spre deosebire de Tesla, mașinile Waymo sunt deja complet autonome și oferă servicii comerciale reale.
Totuși, analiștii nu scot Tesla din ecuație. Seth Goldstein, analist Morningstar, susține că abordarea Tesla ar putea avea avantajul prețului și al scalabilității. „Folosind doar camere video, fără senzori lidar sau radar, Tesla ar putea funcționa teoretic pe orice drum, fără cartografiere prealabilă”, afirmă el.
Viziunea Tesla: mai ieftin, mai rapid, dar (încă) ipotetic
Musk a promis că va lansa un robotaxi special, cu două uși, numit Cybercab, și că milioane de proprietari de Tesla vor putea transforma propriile mașini în taxiuri autonome. Toate acestea se bazează pe sistemul Full-Self Driving (FSD), antrenat pe miliarde de kilometri parcurși de șoferi reali, potrivit companiei.
În aprilie, Musk a declarat că în a doua jumătate a anului viitor „milioane de Tesla vor circula complet autonom”.
Dar în culise, multe piese lipsesc. Tesla nu are încă o rețea de întreținere și curățare pentru flota viitoare de robotaxiuri – un aspect esențial pentru funcționarea serviciului. Alex Roy, fost director al startup-ului Argo AI și actual investitor în tehnologii autonome, spune tranșant: „Fără o infrastructură de întreținere și operațiuni, nu poți intra în afacerea robotaxiurilor”,
Limitările tehnologiei „doar cu camere”
Abordarea Tesla de a folosi doar camere video este mai ieftină, dar vine cu limitări. În condiții de ceață, ploaie sau obstacole vizuale, sistemul poate deveni inutil. Waymo, spre exemplu, folosește lidar și radar pentru a detecta pietoni sau alte vehicule chiar și în condiții extreme – inclusiv furtuni de nisip sau atunci când un pieton este ascuns în spatele unui autobuz.
„Tesla poate funcționa doar cu camere, dar va fi limitată de ceea ce poate ‘vedea’ camera”, avertizează Roy.
Robotaxiurile personale: un model în stil Airbnb?
Una dintre ideile lui Musk este ca orice proprietar de Tesla să-și transforme mașina într-un robotaxi. Dar cine o curăță, cine o repară, cine o aduce înapoi la încărcare? Roy sugerează o paralelă cu Turo, platforma de închiriere auto între persoane fizice. „Ca la Airbnb – unii proprietari sunt excelenți, dar nu toți. Iar dacă mașina e prea departe, devine o bătaie de cap.”
Bătălia miliardelor: cine va rezista?
Competiția este costisitoare. General Motors a închis proiectul Cruise după ce a investit 10 miliarde de dolari. Waymo a atras deja 5,6 miliarde din surse externe și mai are la dispoziție 5 miliarde promise de Alphabet. Supraviețuirea pe piață va depinde de două lucruri: accesul la date și la capital pentru calcul.
Dar nu toate datele sunt egale. CEO-ul Mobileye, Amnon Shashua, spune că datele reale sunt „epuizate” și că acum simulările devin cruciale pentru a anticipa situații rarisime din trafic.
Roy adaugă: „Datele nu sunt noul petrol. Sunt materia primă. Ce contează cu adevărat este: oamenii vor plăti pentru serviciul tău? Sau vor alege altceva?”
Siguranța rămâne bariera finală
Lansarea oficială a robotaxiurilor Tesla este programată pentru 22 iunie, dar va fi limitată și doar pe bază de invitație. Musk a declarat că Tesla este „super paranoică în privința siguranței” și că data ar putea fi amânată.
Un studiu Morningstar arată că Tesla încă e în urma Waymo la un indicator esențial: distanța medie parcursă până la o intervenție umană. Tesla ar fi la 10.000 mile (aprox. 16.000 km), iar Waymo la 17.500 mile (28.000 km).
„Când o Tesla va fi mai sigură decât un șofer uman, cred că publicul o va adopta”, spune Goldstein.