Sub suprafața oceanului, ascuns vederii, se află sistemul nervos global. Mii de kilometri de cabluri învelite cu straturi solide de protecție, am putea spune chiar blindate, transportă trafic de internet, tranzacții financiare și comunicații militare între continente. Acum, într-o admitere publică rară, China a dezvăluit un instrument care ar putea, cu precizie chirurgicală, să rupă aceste legături vitale la adâncimi cândva considerate inaccesibile anunță South China Morning Post și zmescience.
Instrumentul compact și puternic este capabil să întrerupă chiar și cele mai puternic fortificate cabluri de comunicare și de alimentare de la adâncime. Dezvoltat de Centrul de Cercetare Științifică a Navelor din China (CSSRC) și Laboratorul de stat pentru vehicule cu echipaj de mare adâncime, dispozitivul funcționează la adâncimi fără precedent de până la 4.000 de metri – de două ori mai adânc decât se extinde de obicei infrastructura prin cablu existentă.
Deși este cunoscut faptul că Rusia are o tehnologie similară (deși nu este raportată oficial în această calitate), aceasta este prima dată când o națiune a recunoscut public posesia unui astfel de instrument.
Operarea la astfel de adâncimi prezintă provocări formidabile. La presiuni care depășesc 400 de atmosfere – comparabil cu așezarea unui elefant pe vârful degetului – dispozitivul trebuie să rămână intact și funcțional. Inginerul Hu Haolong, care a condus cercetarea publicată în jurnalul în limba chineză Mechanical Engineer, a descris cerințele tehnice extraordinare. Lamele convenționale eșuează împotriva cablurilor armate cu oțel, stratificate cu polimeri, care stau la baza a 95% din transmisia globală de date.
Pentru a depăși acest lucru, echipa lui Hu a creat o roată de șlefuit special acoperită cu diamant. Învârtindu-se la 1.600 de rotații pe minut, acest disc de tăiere de 150 de milimetri macină fără efort teaca de oțel, izolația din cauciuc și polimeri de protecție, fără a perturba fundul mării.
Instrumentul de tăiere se poate potrivi perfect pe brațele robotizate de la bordul submersibilelor avansate ale Chinei, cum ar fi Fendouzhe, sau Striver și seria Haidou, vehicule care au fost prezentate ca nave de explorare și cercetare în mare adâncime, dar despre care s-a suspectat de mult timp că au un scop dublu. Echipat cu un motor compact, de un kilowatt și tehnologie avansată de poziționare, unealta poate funcționa cu precizie chiar și în întuneric aproape total, deși utilizarea prelungită riscă supraîncălzirea.
„Națiunile sunt acum obligate să-și redirecționeze concentrarea exploatării resurselor către mări”, au scris cercetătorii chinezi.
„Secolul 21 este secolul oceanelor. Îmbunătățirea capacităților de dezvoltare a resurselor marine, promovarea economiei albastre și transformarea Chinei într-o putere maritimă constituie componente esențiale ale realizării visului chinezesc.”
Oamenii de știință chinezi insistă că invenția lor este destinată în primul rând unor scopuri pașnice, cum ar fi exploatarea pe fundul mării, explorarea științifică și dezvoltarea resurselor marine. Dar linia dintre tehnologia civilă și capacitatea militară este alarmant de subțire.
Aproape 380 de cabluri submarine care se întind pe peste 800.000 de mile pe fundul oceanului transportă în mod silențios și eficient 99% din comunicațiile internaționale. Fără aceste cabluri, comunicațiile globale, comerțul și sistemele guvernamentale s-ar opri brusc.
Există o suspiciune din ce în ce mai mare că China ar putea testa deja impactul strategic al întreruperilor de cablu. În ultimii doi ani, navele chineze au fost implicate de mai multe ori în incidente suspecte care implică avarii ale cablurilor în apropierea Taiwanului și chiar până la Marea Baltică – acuzații pe care Beijingul le neagă în mod repetat.
În ianuarie 2025, Taiwan a acuzat un cargo chinez că a întrerupt un cablu de telecomunicații esențial de pe coasta sa de nord. O lună mai târziu, autoritățile taiwaneze au reținut o navă sub pavilion togolez. Acesta a fost suspectat că a deteriorat un cablu de internet subacvatic care leagă Taiwanul de insulele sale periferice Penghu. Nava avea un echipaj format din opt cetățeni chinezi. În 2023, oficialii din Taiwan au dat vina pe navele chineze pentru două incidente în care cablurile care leagă insula principală a Taiwanului de insulele sale periferice Matsu au fost avariate, provocând o întrerupere a internetului.
Într-adevăr, pe măsură ce China își demonstrează priceperea tehnologică, unii analiști văd acest dispozitiv de tăiere a cablurilor ca mai mult decât o simplă coincidență. South China Morning Post, care a dezvăluit pentru prima dată această poveste, avertizează că China ar putea viza strategic cablurile în puncte strategice, cum ar fi Guam, un centru militar al SUA și un pivot pentru strategia de apărare a Washingtonului în Pacific. Separarea cablurilor de acolo ar putea orbi efectiv canalele critice de comunicare și logistică în timpul unei crize geopolitice.
Europa este foarte conștientă de această amenințare. În urma presupusului sabotaj al conductei de gaz a conectorului din Marea Baltică în octombrie 2023 – inițial negat de Beijing, dar ulterior admis ca avarie accidentală de către o navă chineză sub pavilion Hong Kong – statele europene au devenit precaute față de potențialul de dublă utilizare al tehnologiilor maritime. Un al doilea incident în Marea Baltică a avut loc în noiembrie 2024. De această dată, două cabluri de comunicații submarine care leagă Germania și Finlanda și, respectiv, Lituania și Suedia, ar fi fost întrerupte de Yi Peng 3, o navă de marfă chineză.
Această ambiguitate – instrument civil sau/și armă strategică – face ca descurajarea să fie o provocare. Spre deosebire de agresiunea militară directă, sabotarea infrastructurii submarine oferă o negație plauzibilă. Este, în esență, un act de război invizibil.
Indiferent dacă intențiile sale sunt cu adevărat pașnice sau nu, un lucru este clar: cablurile silențioase care stau la baza lumii noastre interconectate sunt acum mai vulnerabile decât oricând.
Puneți un lanț mai lung la ancoră. Ancorele rezistă la presiuni colosale, nu necesită montare pe submarine ci pe nave de suprafață mult mai ieftine și prin acțiune mecanică pot rupe orice tip de cablu indiferent de polimeri.
O invenție că să ne aflăm în treabă.