Franța ar putea plasa comanda oficială pentru noul portavion cu propulsie nucleară PA-NG („Porte-Avions de Nouvelle Génération”) până la sfârșitul anului 2025, potrivit raportului anual publicat recent de constructorul naval francez Naval Group, relatează ArmyRecognition.
Proiectul PA-NG promite să livreze, până în 2038, cea mai mare navă de război construită vreodată în Europa, urmând să înlocuiască actualul portavion Charles de Gaulle, aflat în serviciu din 2001 și singurul portavion al Marinei Franceze.
De la proiect la realitate. Primul pas spre construcția efectivă
Studiile preliminare detaliate (APD) sunt în curs, iar la 26 aprilie 2024, Naval Group și TechnicAtome au primit un prim contract premergător lansării construcției, din partea Direcției Generale pentru Armament (DGA) și a Comisariatului pentru Energie Atomică (CEA).
Acest contract vizează aprovizionarea timpurie pentru reactoarele nucleare de tip K22 care vor propulsa nava. Activitatea de producție este programată între 2024 și 2029.
O navă masivă, cu capacități extinse
Cu un deplasament de 78.000 de tone, o lungime de 310 metri și o lățime de 85 metri, PA-NG va depăși semnificativ dimensiunile Charles de Gaulle. Nava va fi dotată cu două reactoare nucleare K22 de 220 MW fiecare, alimentând un sistem de propulsie integral electric. Acesta va utiliza trei arbori electrici conectați la turbine prin alternatoare și va oferi autonomie nelimitată și o viteză maximă de 27 de noduri.
Catapulte electromagnetice și aviație de ultimă generație
PA-NG va integra trei sisteme americane de lansare și recuperare: Electromagnetic Aircraft Launch System (EMALS) și Advanced Arresting Gear (AAG), furnizate de General Atomics, în baza unui contract de 41,6 milioane de dolari, finanțat integral de guvernul francez.
Acestea vor înlocui catapultele cu abur și sistemele hidraulice de pe Charles de Gaulle, oferind o lansare mai lină, flexibilitate pentru avioane de diferite dimensiuni și întreținere mai ușoară. Planurile actuale prevăd două catapulte EMALS pe puntea frontală și una pe puntea oblică, dar decizia finală va fi luată ulterior.
Escadrila aeriană. De la Rafale la avioane de generația a șasea
PA-NG va găzdui o escadrilă de peste 40 de aparate, inclusiv Rafale M (până în 2040–2050) și, ulterior, NGF (Next Generation Fighter) din programul franco-germano-spaniol FCAS. NGF va cântări peste 35 de tone și va avea configurație stealth și spații interne pentru armament. Alte aeronave includ avioane de avertizare timpurie E-2D Hawkeye, elicoptere NH90 și H160M, aparate de salvare Dauphin și drone de recunoaștere sau atac.
Echipamente defensive și armament de generație nouă
Insula de comandă, repoziționată mai spre pupa față de cea de pe Charles de Gaulle, va integra radarul Sea Fire de la Thales, cu patru panouri fixe AESA. Armamentul defensiv va include trei module VLS pentru 24 de rachete Aster, patru tunuri de 40 mm (turrete Bofors) și lansatoare Simbad-RC pentru rachete Mistral 3. Nava va fi pregătită și pentru integrarea armelor cu energie direcționată în viitor.
Construcția și provocările industriale
PA-NG va fi construit la șantierul din Saint-Nazaire de către MO Porte-Avions, o asociere între Naval Group și Chantiers de l’Atlantique. Saint-Nazaire este singurul șantier naval francez cu un doc uscat suficient de mare, dar este deja aglomerat cu contracte pentru nave de croazieră de peste 1,5 miliarde euro fiecare.
Construcția efectivă a carenei este programată pentru perioada 2031–2032, urmată de transferul navei la Toulon în 2035 pentru alimentarea cu combustibil nuclear și testele pe mare, planificate începând cu 2036.
Bugetul total este estimat la peste 10 miliarde de euro. Deși s-a discutat posibilitatea construirii a două portavioane pentru a asigura continuitatea operațională, constrângerile financiare fac puțin probabilă această opțiune pe termen scurt.
Viitorul lui Charles de Gaulle și continuitatea strategică
Între 2027 și 2028, Charles de Gaulle va intra în ultima sa perioadă de întreținere majoră (ATM), când va primi și radarul Sea Fire. Totodată, se analizează dacă reactoarele K15, active din 1998, ar permite o extindere a duratei de viață a navei dincolo de 2038.
O astfel de extindere ar oferi marjă în caz de întârzieri ale PA-NG sau chiar ar susține un scenariu cu două portavioane active, dar ar implica un al patrulea ATM costisitor și o reîncărcare a combustibilului nuclear.
O miză strategică globală
Dincolo de puterea de foc și tehnologia de vârf, PA-NG va juca un rol esențial în proiecția globală de forță a Franței, inclusiv în cadrul Forței Aeronavale Nucleare (FANu). Nava este concepută să opereze într-un ecosistem de luptă multidomeniu, similar inițiativei americane JADC2 (Joint All-Domain Command and Control), consolidând poziția Franței ca actor strategic în Pacific și Mediterana.