Într-o mișcare strategică de consolidare a capabilităților sale navale, România este pe cale să recepționeze HMS Pembroke, un vânător de mine din clasa Sandown, vechi de 26 de ani, de la Marina Regală a Regatului Unit, livrarea fiind anticipată pentru vara anului 2025, transmite Naval-Technology.com. Informația a fost confirmată de ministrul britanic pentru achiziții publice și industrie în domeniul apărării, Maria Eagle.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Această achiziție încheie o înțelegere din septembrie 2023 care a inclus și HMS Blyth. Pembroke, scoasă din serviciu activ de Marina Regală în 2021, fusese inițial programată pentru livrare în primăvara anului 2024.
Această tranzacție urmează donației de către Regatul Unit a altor două nave din clasa Sandown, HMS Grimsby și HMS Shoreham, către Ucraina în ianuarie 2024; cu toate acestea, controlul Turciei asupra strâmtorilor Dardanele și Bosfor, guvernat de Convenția de la Montreux din 1936, a restricționat tranzitul acestora către Marea Neagră.
Rolul și evoluția vânătorilor de mine
Navele din clasa Sandown, renumite pentru construcția lor non-magnetică și rezistența la șocuri, utilizează sonar de înaltă definiție și echipe de scafandri pentru a neutraliza minele. Aceste nave sunt cruciale pentru securizarea liniilor maritime vitale pentru comerțul internațional. Vânzarea către România este deosebit de relevantă având în vedere creșterea „conflictelor din zona gri”, unde adversarii se angajează în acțiuni subversive subacvatice împotriva infrastructurii critice.
Atât Rusia, cât și Ucraina au amplasat mine în Marea Neagră în timpul războiului. Inițial, Ucraina a făcut acest lucru în scopuri defensive pentru a-și proteja porturile, în timp ce Rusia le-a folosit în scopuri ofensive, inclusiv în apropierea coridoarelor de navigație pentru navele civile.
Vasele din clasa Sandown au o lungime de 52,5 metri, un deplasament de 600 de tone și un echipaj format din 40 de persoane. Vânătorul de mine are la bord, pe lângă echipamentele necesare pentru depistarea și dezactivarea minelor, un tun de 30 mm și mai multe mitraliere.
Ca aliat NATO, România va opera aceste vânătoare de mine în Marea Neagră, o zonă contestată, protejând interesele alianței. Spre deosebire de navele destinate Ucrainei, aceste nave au, teoretic, permisiunea de a intra în Marea Neagră, consolidând capacitățile României de vânătoare de mine împotriva unor astfel de amenințări emergente.
Dincolo de rolurile lor tradiționale, aceste nave pot fi echipate cu vehicule de eliminare a minelor telecomandate PAP-104 Mk5 și ar putea evolua în platforme pentru vehicule subacvatice autonome (AUV) avansate. Informații recente de la GlobalData indică faptul că AUV-urile vor constitui aproape 42% din piața globală a vehiculelor maritime militare fără echipaj, proiectând o rată de creștere anuală compusă de 8,9% în următorul deceniu, Europa conducând sectorul.
Acest lucru se aliniază cu afirmația Raytheon UK conform căreia „capabilitățile vor prima în fața platformelor mari și costisitoare”, sugerând că includerea de către România a acestor nave mai vechi ar putea fi un pionierat pentru o nouă structură de forțe, unde platformele găzduiesc capabilități diverse și de ultimă generație, în loc să fie limitate la o singură funcție.
Contractul pentru cele două vânătoare de mine a avut o valoare de 150 de milioane de euro. Prima navă, Sublocotenent Ion Ghiculescu (M270), fosta HMS Blyth, s-a alăturat Forțelor Navale Române în 2023.