Când Adam Mosseri a preluat funcția de CEO al Instagram, deținut de Meta, în 2018, aplicația se confrunta cu ceea ce el va fi numit mai târziu scăderi „îngrijorătoare” și platouri în implicarea utilizatorilor, datorită într-o anumită măsură concurenței acerbe din partea unei noi aplicații: TikTok.
Instagram a estimat în 2019 că 23% din scăderea timpului petrecut pe Instagram în SUA se datorează TikTok. Rețeaua de socializare video deținută de Bytedance a continuat să se extindă odată cu debutul pandemiei de COVID-19.
„Nu putem explica totul, dar ceea ce este clar în acest moment este că trebuie să ne adaptăm și să facem acest lucru rapid”, a scris Mosseri echipei sale în martie 2020. Instagram trebuia să se redreseze, a mărturisit el acum, într-o sală de judecată din Washington, deoarece „fie crești, fie mori încet”, potrivit The Verge.
Mosseri a descris situația dezastruoasă în timp ce depunea mărturie în procesul antitrust al Comisiei Federale pentru Comerț împotriva Meta, în care guvernul susține că societatea a monopolizat în mod ilegal piața serviciilor de rețele sociale personale, o categorie care, potrivit acestuia, include Snapchat, dar nu și aplicații mai axate pe divertisment precum YouTube sau TikTok.
Mărturia lui Mosseri a evidențiat cât de mult se vede Instagram ca fiind în concurență cu TikTok, dar a arătat, de asemenea, că, chiar dacă conținutul de divertisment devine o parte mai mare a ofertelor sale, conectarea cu prietenii este încă o parte centrală a serviciului său – ceea ce înseamnă că ar putea fi încă o piață relevantă pentru ca instanța să considere că monopolizează.
De la avertismentul său din martie 2020, Instagram a avut mai mult succes, datorită în parte recomandărilor AI îmbunătățite pentru Reels. Dar TikTok reprezintă încă „cea mai acerbă concurență cu care ne-am confruntat”.
Pe măsură ce Instagram a încercat să concureze mai eficient cu TikTok în dezvoltarea Reels, TikTok a devenit mai asemănătoare cu Instagram, a declarat Mosseri. Deși obișnuia să considere că TikTok este mai mult o „experiență de relaxare” în care utilizatorii urmăresc pasiv videoclipuri, acum o vede ca fiind „la fel de participativă ca și noi în acest moment”.
TikTok încearcă în mod activ să încurajeze conexiunile utilizatorilor cu prietenii lor, a declarat el, menționând că a lansat un feed pentru vizionarea videoclipurilor prietenilor. (Un director executiv TikTok a declarat anterior în cadrul procesului că doar 1% din videoclipurile vizionate pe platformă sunt prin intermediul acestei file).
Meta a subliniat pe tot parcursul procesului că conectarea cu prietenii și familia a devenit o parte mai mică a activității sale în fața presiunilor concurențiale. Dar mărturia lui Mosseri a evidențiat faptul că ajutarea utilizatorilor să socializeze cu prietenii lor este încă un caz de utilizare de bază pentru Instagram în prezent și un mod în care aceasta se vede diferențiată de rivali.
Mosseri a declarat într-un videoclip 2024 pe propriul său cont Instagram că motivul pentru care aplicația nu s-ar extinde în formatul de videoclipuri lungi a fost pentru că era la fel de propice pentru partajarea cu prietenii. „Încă mai cred că prietenii sunt o parte importantă a experienței”, a mărturisit el, deși a împărtășit, de asemenea, că, pe măsură ce aplicația a crescut în general, „procentul din aplicație petrecut pe conținutul prietenilor a scăzut”.
„Instagram va trebui întotdeauna să se concentreze pe prieteni”, a scris Zuckerberg într-un e-mail din 2018 către Mosseri. Chiar dacă se dezvoltă pentru a include mai mult divertisment, a adăugat el, „nu poate fi niciodată exclusiv pentru figuri publice sau va înceta să mai fie un produs social”.
Mosseri a făcut, de asemenea, o legătură între mărturiile anterioare ale lui Zuckerberg, care a vorbit despre toate modurile în care Facebook a ajutat Instagram să crească, și cofondatorul Instagram și fostul CEO Kevin Systrom, care a mărturisit că, în cele din urmă, Zuckerberg a retras resursele de la Instagram în favoarea Facebook.
Mosseri a preluat funcția de CEO după plecarea lui Systrom în 2018 și a oferit o a treia perspectivă cu privire la întrebarea-cheie dacă Meta a ajutat la creșterea Instagram în moduri în care nu ar fi putut altfel sau dacă a cumpărat-o pentru a strivi un concurent nou-născut și pentru a-l lipsi ulterior de resurse.
Mosseri a venit la Instagram dintr-un post la Meta, astfel încât era familiarizat cu culturile și nemulțumirile din ambele organizații. „În calitate de membru nou al echipei Instagram și de membru anterior al echipei Facebook, m-am aflat chiar în mijlocul situației”, a declarat el. Mosseri a observat că, într-un fel, Instagram „s-a îndepărtat cultural un pic prea mult în opinia mea. Obișnuiam să ne referim la Instagram ca la propria sa companie, dar nu este așa”. El ar putea înțelege de ce fondatorii Instagram au fost supărați de unele dintre schimbările făcute de Facebook pentru a reduce promovarea Instagram de pe Facebook, dar el a văzut ambele părți. „Personal, nu am fost de acord cu unele dintre schimbări, dar am crezut, de asemenea, că acestea au fost făcute mai mult decât trebuia”.
În cele din urmă, a mărturisit Mosseri, decizia Facebook de a cumpăra Instagram ar putea fi considerată „una dintre cele mai bune achiziții din toate timpurile”. Instagram a avut acces la resursele și experiența Facebook, iar Facebook a avut acces la talentul unic al fondatorilor Instagram de a crea produse inovatoare – ceva de care Meta avea nevoie pentru a rămâne în fața concurenței în anii următori. Ambele companii, a spus el, „au beneficiat foarte mult”.