Vești proaste pentru cei care accesează chatbot-uri precum ChatGPT prin WhatsApp, în câteva luni acestea vor fi interzise pe platforma de mesagerie. Meta a interzis chatbot-urile de uz general de pe platformă, în urma unei modificări recente a termenilor și condițiilor API-ului WhatsApp Business, observată de TechCrunch.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Această măsură ar putea avea un impact asupra clienților WhatsApp ai unor instrumente precum ChatGPT, lansat în decembrie 2024, împreună cu numeroși alți chatboti WhatsApp care au apărut în ultimul an. Printre aceștia se numără chatbotul WhatsApp al motorului de căutare AI Perplexity, lansat în aprilie, precum și produse mai puțin cunoscute, precum chatbotul Luzia, axat pe America Latină, și Poke, susținut de General Catalyst.
Interdicția intră în vigoare la 15 ianuarie 2026, oferind utilizatorilor câteva luni pentru a găsi înlocuitori.
În urma acestei modificări, „modelele lingvistice de mari dimensiuni, platformele generative de inteligență artificială, asistenții de inteligență artificială de uz general sau tehnologiile similare” vor avea acces interzis la WhatsApp Business Solution sau nu vor putea utiliza această soluție „atunci când astfel de tehnologii reprezintă funcționalitatea principală și nu incidentală sau auxiliară pusă la dispoziție pentru utilizare”.
„Furnizorilor și dezvoltatorilor de tehnologii de inteligență artificială sau de învățare automată, inclusiv, dar fără a se limita la modele lingvistice de mari dimensiuni, platforme generative de inteligență artificială, asistenți de inteligență artificială de uz general sau tehnologii similare, astfel cum sunt stabilite de Meta la propria sa discreție („ Furnizori AI”), au interdicția strictă de a accesa sau utiliza soluția WhatsApp Business, direct sau indirect, în scopul furnizării, livrării, oferirii, vânzării sau punerii la dispoziție în alt mod a acestor tehnologii, atunci când aceste tehnologii sunt funcționalitatea principală (și nu incidentală sau auxiliară) pusă la dispoziție pentru utilizare, astfel cum este stabilit de Meta, la propria sa discreție.”
Motivul Meta pentru această măsură este că API-ul WhatsApp Business este conceput pentru companiile care deservesc clienții, mai degrabă decât pentru a acționa ca o platformă de distribuție a chatbot-urilor. Compania a declarat că, deși a creat API-ul pentru cazuri de utilizare între companii, în ultimele luni a observat un caz de utilizare neprevăzut, și anume deservirea chatbot-urilor de uz general.
Meta a declarat că noile cazuri de utilizare a chatbot-urilor au pus o presiune mare pe sistemul său, cu un volum crescut de mesaje, și au necesitat un alt tip de asistență, pentru care compania nu era pregătită. Compania interzice cazurile de utilizare care nu se încadrează în „proiectarea și orientarea strategică prevăzute” ale API-ului.
Această măsură va face ca WhatsApp să nu mai fie disponibilă ca platformă pentru distribuirea de soluții AI, cum ar fi asistenți sau agenți. De asemenea, înseamnă că Meta AI este singurul asistent disponibil în aplicația de chat.
Anul trecut, OpenAI a lansat ChatGPT pe WhatsApp, iar la începutul acestui an, Perplexity a lansat propriul bot pe aplicația de chat pentru a accesa baza de utilizatori de peste 3 miliarde de persoane. Ambii boți puteau răspunde la întrebări, înțelege fișiere media, răspunde la întrebări despre acestea, răspunde la note vocale și genera imagini. Acest lucru a generat probabil un volum mare de mesaje.
Cu toate acestea, a existat o problemă mai mare pentru Meta. API-ul WhatsApp Business este una dintre principalele modalități prin care aplicația de chat generează venituri. Acesta percepe taxe companiilor pe baza diferitelor șabloane de mesaje, cum ar fi marketing, utilități, autentificare și asistență. Deoarece în proiectarea acestui API nu exista nicio prevedere pentru chatboti, WhatsApp nu a putut să le perceapă taxe.
În cadrul conferinței privind rezultatele financiare ale Meta pentru primul trimestru al anului 2025, Mark Zuckerberg a subliniat că mesageria de afaceri reprezintă o oportunitate importantă pentru companie de a genera venituri.
Companiile vor avea dreptul să mențină propriile chatbot-uri orientate către consumatori pentru a interacționa cu clienții pe WhatsApp. De exemplu, un local de mâncare la pachet care își gestionează comenzile. Și, deși utilizatorii nu vor putea discuta direct cu chatboti de uz general prin WhatsApp Business, companiile vor putea în continuare să utilizeze datele colectate prin aplicația de mesagerie pentru antrenarea AI.
Aceasta înseamnă că Meta AI, lansat în august 2024, va fi acum singurul chatbot cu scop general disponibil pe WhatsApp. Meta a declarat că interzice utilizarea API-ului în scopuri comerciale care nu se încadrează în „designul și obiectivul strategic” al API-ului, adăugând că chatbot-urile terțe reprezentau o povară pentru sistemele și echipele sale de asistență. CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, a afirmat în luna mai că compania sa a atins un miliard de utilizatori lunari pentru instrumentele sale de AI.