Comisia Europeană și autoritățile de protecție a consumatorilor din 25 de state membre ale UE, precum și din Islanda și Norvegia, au efectuat recent o verificare a comercianților online care vând bunuri second-hand, potrivit unui comunicat al executivului UE. Această „razie” a urmărit să asigure respectarea legislației UE privind protecția consumatorilor. Din 356 de comercianți online verificați, 185 (52%) au fost considerați potențial neconformi.
Principalele constatări au inclus:
- 40% dintre comercianți nu au informat în mod clar consumatorii cu privire la dreptul lor de a returna produsele în termen de 14 zile.
- 45% nu au informat în mod corespunzător consumatorii cu privire la returnarea bunurilor defecte sau prezentate în mod eronat.
- 57% nu au respectat garanția legală de un an pentru bunurile second-hand.
- Dintre comercianții care au făcut afirmații referitoare la mediu, 20% nu au fost suficient justificate, iar 28% au fost considerate false sau înșelătoare.
- 5% nu s-au identificat corect, iar 8% nu au furnizat prețul total al produsului, inclusiv taxele.
Autoritățile de protecție a consumatorilor vor decide acum cu privire la acțiunile împotriva acestor comercianți, solicitându-le să se conformeze în conformitate cu procedurile naționale.
Ancheta a fost coordonată în cadrul rețelei de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC), care asigură aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor. Comercianții trebuie să adere la Directiva privind drepturile consumatorilor, Directiva privind comerțul electronic și Directiva privind practicile comerciale neloiale.
Printre țările participante se numără Austria, Belgia, Bulgaria, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Islanda și Norvegia.
Scanarea a acoperit diverse sectoare, inclusiv îmbrăcăminte, electronice, jucării și aparate de uz casnic.