Succesul care devine coșmar / Armele turcești au învins Germania și SUA, dar Washingtonul se teme acum de propriile importuri

Pistol Canik de calibru 9mm
Credit foto: AA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

În doar câțiva ani, Turcia a reușit să se impună ca lider al exporturilor de arme către Statele Unite, într-o transformare spectaculoasă care reflectă atât schimbările economice globale, cât și evoluția pieței americane de armament. Pistoalele turcești, în special marca Canik, au devenit rapid favoritele consumatorilor americani datorită unui raport calitate-preț fără echivalent pe piața americană, relatează ForeignPolicy.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Compania Samsun Yurt Savunma (SYS), proprietara mărcii Canik, poate produce până la 460.000 de pistoale de 9 mm anual, ceea ce o plasează pe locul doi în lume după gigantul german Sig Sauer. Diferența? Pistoalele turcești costă jumătate din prețul concurenților europeni. Practic, pot fi achiziționate la un preț de sub 400 de dolari.

Turcia ocupă astfel o nișă complet unică, susțin specialiștii americani. Iar din punct de vedere al calității, chiar și în ciuda prețului mic, sunt la același nivel cu producătorii europeni.

Această combinație de preț accesibil și performanță ridicată a transformat Canik în cel mai bine vândut pistol din SUA într-un timp record.

O industrie născută din conflict

Povestea succesului turcesc în armament a început în anii 1990, atunci când conflictul cu gherilele kurde a determinat autoritățile de la Ankara să modernizeze industria de arme mici. Reformele inițiate în 2004 de Recep Erdogan au urmărit apoi dezvoltarea industriei turcești de apărare și reducerea sau chiar eliminarea dependenței față de firmele occidentale.

Familia Aral a fost unul dintre pionierii acestei transformări. Zafer Aral a cumpărat un mic atelier de arme în 1998 și l-a dezvoltat într-o operațiune de amploare, după ce a beneficiat susținerea autorităților de la Ankara. Susținere care s-a materializat prin subvenții, sprijin de marketing sau împrumuturi favorabile de la stat.

Strategia de penetrare a pieței americane

În 2012, reprezentanții SYS au participat la SHOT Show din Las Vegas, unde au întâlnit reprezentanții Century International Arms, cel mai mare importator de arme din SUA. Parteneriatul rezultat s-a bazat atunci pe o strategie ingenioasă. Century Arms a furnizat o „listă de dorințe” cu caracteristicile preferate de consumatorii americani, iar inginerii turci au proiectat pistole care să satisfacă exact aceste cerințe.

Rezultatul? Pistoale ușor de folosit, ideale pentru femei, tineri și trăgători cu puțină experiență, segmente în expansiune ale pieței americane.

Impactul asupra criminalității

Succesul armelor turcești ieftine ridică însă întrebări serioase în ceea ce privește siguranța publică. Statisticile arată că 74% din armele folosite la scenele crimelor în 2023 erau pistoale, iar aproape jumătate dintre acestea erau de calibrul 9 mm, exact tipul de armă în care Turcia excelează.

„Factorii economici influențează achizițiile de arme de foc. Mai mult acces la arme foarte ieftine înseamnă mai mult potențial pentru rău”, avertizează specialiștii citați de ForeignPolicy.

Ocolirea restricțiilor prin producție locală

Pentru a evita limitările impuse importurilor de arme din 1968, SYS a adoptat o strategie sofisticată. În 2022, când un nou model nu a trecut testele de import, compania a deschis prima fabrică în Florida, ceea ce a anulat efectul normelor care legiferau importul de arme.

Această mișcare a plasat SYS alături de alți giganți precum Sig Sauer, Glock, IWI și Taurus, care au mutat producția în SUA pentru a accesa mai ușor contractele guvernamentale și a produce modele de tip militar.

Paradoxul geopolitic

Ironia situației este că, în timp ce SUA mențin sancțiuni asupra industriei turcești de apărare (restricții care au survenit în urma achiziționării de către Turcia a sistemului rusesc S-400), consumatorii americani finanțează indirect această industrie. Anul trecut, SYS a generat venituri de 190 milioane dolari, de trei ori mai mult decât vârful asistenței militare americane către Turcia.

Acești bani se întorc în Turcia și finanțează dezvoltarea de armament militar, inclusiv tunurile, sistemele de drone saui „roboții ucigași” ai companiei Sarsilmaz.

Viitorul industriei

Cu o fabrică nouă în Florida și planuri de extindere către mitraliere grele și tunuri de calibru mediu, SYS demonstrează ambițiile sale pe termen lung pe piața americană. În contextul în care tarifele americane ar putea crește prețurile armelor importate, poziția producătorilor turci cu fabrici locale devine și mai avantajoasă.

Pentru susținătorii dreptului la armă, această evoluție înseamnă acces mai larg și opțiuni diversificate. Pentru criticii săi însă reprezintă o contribuție la o Americă și o lume mai violente, alimentate de arme ieftine și accesibile.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...