Românii sunt optimiști cu privire la viitorul inteligenței artificiale, dar își fac griji pentru locurile de muncă

Piața AI amenință piața locurilor de muncă
Photo by fauxels on Pexels

Peste trei sferturi dintre români (76%) văd în Inteligenţa Artificială (AI) o oportunitate pentru economie şi societate, deşi jumătate dintre aceştia recunosc şi riscuri, adoptând o poziţie echilibrată în ceea ce priveşte dezvoltarea acestui tip de tehnologie.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Optimism şi îngrijorări în percepţia românilor despre AI

Potrivit unui studiu recent referitor la percepţia românilor asupra AI, realizat de RoCoach şi Novel Research, optimismul românilor în ceea ce priveşte oportunităţile aduse de inteligenţa artificială este totuşi dublat de o doză considerabilă de îngrijorare.

Astfel, mai mult de o treime dintre respondenţi (35,7%) anticipează că AI va duce în principal la pierderea locurilor de muncă, chiar dacă vor apărea şi noi tipuri de joburi. Alţi 42% cred într-un impact echilibrat: dispariţia unor roluri sau meserii, dar şi apariţia altora într-o proporţie similară, în timp ce doar 11% sunt de părere că AI va genera mai multe locuri de muncă decât va elimina, arată datele studiului, transmite Agerpres.

„Reticenţa privind impactul AI asupra joburilor creşte odată cu vârsta şi este mai accentuată în rândul persoanelor cu educaţie preuniversitară. În schimb, în rândul utilizatorilor activi ai noii tehnologii aproape 67% văd AI ca o mare oportunitate, comparativ cu doar 18,7% în rândul celor care au auzit despre această tehnologie, dar nu au utilizat-o niciodată.”

Preocupări legate de evaluarea profesională prin AI

Nu doar locurile de muncă generează preocupări în rândul românilor, ci şi modul în care AI ar putea fi folosit în evaluarea performanţei profesionale. Doar 20,2% dintre cei chestionaţi sunt de acord ca AI-ul să facă singur evaluări, fără intervenţie umană, în timp ce aproape 40% acceptă ca AI-ul să contribuie la evaluarea lor doar împreună cu analiza superiorului ierarhic.

Peste 35% dintre români declară că nu sunt confortabili cu evaluarea automată şi o resping total, relevă studiul.

De asemenea, mai mult de jumătate dintre români (64,6%) consideră că statul ar trebui să sprijine activ formarea profesională legată de AI, mai ales în cadrul industriilor strategice (36,9%), sau în relaţie cu prevenirea şomajului tehnologic (27,7%). Percepţia publică indică astfel o aşteptare clară privind rolul statului în pregătirea economiei pentru schimbările aduse de AI, iar tinerii (18 – 29 de ani) sunt segmentul cel mai vocal, 45% dintre ei considerând că AI poate deveni o componentă strategică pentru competitivitatea României. Astfel, aşteptarea lor este ca statul să creeze o strategie care să stimuleze investiţiile private, inovaţia şi dezvoltarea specialiştilor, pentru ca România să nu rămână în urmă în noua economie globală bazată pe AI.

Un model românesc de integrare a AI

„Cercetarea confirmă că românii nu sunt refractari la schimbare, dar cer echilibru şi protecţie. Vedem o societate care nu respinge AI-ul, ci caută repere clare pentru a-l integra sănătos în viaţa profesională. Iar în faţa unui fenomen care schimbă paradigme, avem datoria să construim mai mult decât competenţe tehnice – avem datoria să cultivăm discernământ, adaptabilitate şi leadership uman. Cred că România are oportunitatea de a construi un model de integrare inteligentă a noilor tehnologii: prin educaţie, reconversie profesională şi politici de reducere a decalajelor digitale”, spune Mihai Stănescu, fondatorul RoCoach, prima companie de coaching din România şi dezvoltator al Organizational Transition Quotient (ORQ).

În contextul polarizării sociale, evidenţiată mai ales pe parcursul ultimului proces electoral, RoCoach şi Novel Research au lansat studiul privind percepţia românilor asupra inteligenţei artificiale – o cercetare care nu analizează doar atitudinile faţă de tehnologie, ci reflectă, în profunzime, felul în care românii îşi proiectează viitorul într-o societate în schimbare accelerată. AI-ul devine, în acest moment, nu doar un subiect tehnologic, ci un barometru al încrederii, al educaţiei digitale, al anxietăţii sociale şi al capacităţii noastre de adaptare.

Prin această iniţiativă, RoCoach şi Novel Research îşi propun să deschidă un spaţiu de dialog între decidenţi, mediul de afaceri şi societate, în jurul unui subiect care, în viitorul apropiat, poate genera un impact social fără precedent.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 800 de persoane din mediul urban, cu vârste între 18 şi 64 de ani

„Ne-am dorit ca acest studiu să exploreze implicaţiile sociale ale unei tehnologii care schimbă deja economia, piaţa muncii şi modul în care interacţionăm. Rezultatele arată o societate polarizată nu doar politic, ci şi digital, cu diferenţe majore între generaţii, regiuni şi niveluri de educaţie. Într-un astfel de context, AI-ul poate fi fie catalizator al incluziunii, fie amplificator al excluderii. Pentru ca România să navigheze cu succes această tranziţie, avem nevoie de politici coerente, lideri conectaţi la realitate şi decizii care să ţină cont de percepţia şi nevoile reale ale oamenilor”, a afirmat Marian Marcu, Managing Partner Novel Research, citat în comunicat.

Studiul a fost realizat pe un eşantion de 800 de persoane din mediul urban, cu vârste între 18 şi 64 de ani, active profesional şi utilizatoare de internet. Datele au fost colectate în perioada mai – iunie 2025, prin metoda CAWI (Computer Assisted WEB Interviews).

RoCoach este prima companie de coaching din România şi lider în coaching executiv, de echipă şi organizaţional.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...