ANALIZĂ Motivele pentru care producătorii auto chinezi aleg să construiască fabrici în Europa / Analist: „Localizarea va fi probabil strategia dominantă pe termen lung”

Fabrica BYD
Sursa foto: Li Jianan / Xinhua News / Profimedia

Producătorii de autoturisme din China au intrat în forță pe piața europeană, având și planuri să construiască mașini local. BYD, Chery și Leapmotor sunt brandurile chineze de top care promovează producția locală de automobile în detrimentul importurilor, cu BYD țintind să construiască o fabrică în Spania. Autocar relatează că producătorii asiatici pot ajuta actorii locali să învețe de la o regiune care a preluat conducerea nu numai în ceea ce privește inovarea și electrificarea în domeniul automobilelor, ci și în ceea ce privește producția la costuri reduse.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

CEO Siemens: „Cunoașterea vine pe două picioare”

Companiile europene consideră că industria chineză a bateriilor este cu 5-10 ani înaintea majorității lumii, iar, potrivit CEO-ului Siemens, Roland Busch, acesta susține că „cunoașterea vine pe două picioare”. Acesta mai consideră că industria auto europeană are de învățat de la chinezi.

În prezent, aproape toate mașinile chinezești vândute în Europa sunt fabricate în China. Importurile din această țară au crescut până la 6% din totalul mașinilor vândute în Europa în prima jumătate a acestui an, potrivit grupului european al producătorilor auto ACEA. Cifra a crescut la 6,7% în al treilea trimestru, reprezentând cea mai mare valoare pentru orice țară din afara Uniunii Europene.

Producătorii de mașini preferă, în general, să construiască în apropierea locului în care vând, deoarece acest lucru le permite să reacționeze mai rapid la schimbările de gusturi, reduce costurile de transport și îi leagă mai strâns de piețele pe care vând.

Doar unii producători de baterii au deschis fabrici în Europa

Producția locală este considerată, în general, prea costisitoare, cu excepția cazului în care se vând între 75.000 și 100.000 de exemplare ale unui singur model pe an în regiune, iar multe firme chineze sunt acum aproape de acest nivel. De exemplu, MG (deținută de compania de stat chineză SAIC) a vândut peste 45.000 de SUV-uri compacte HS în primele opt luni, BYD a vândut 44.000 de SUV-uri hibride plug-in Seal U, iar brandurile Chery Jaecoo și Omoda au vândut împreună peste 50.000 de modele Jaecoo 7 și Omoda 5.

Cu toate acestea, avantajul chinezesc al producției low-cost a menținut până acum producția auto în țară, doar unii producători de baterii, precum CATL din Ungaria, deschizând fabrici în Europa.

Tarifele UE aplicate vehiculelor electrice fabricate în China, introduse anul trecut, au fost concepute în mod aparent pentru a crea condiții de concurență echitabile pentru producătorii locali care nu beneficiau de aceleași subvenții și alte ajutoare de stat de care se bucurau firmele chineze. Dacă tarifele au fost create și pentru a încuraja producătorii auto chinezi să se stabilească în Europa, rezultatul este un „eșec profund”, potrivit lui Grzegorz Stec, analist al Institutului Mercator pentru Studii Chineze.

Producătorii din China se vor stabili în Europa

Există însă semne că chinezii încep să se stabilească în Europa. BYD va începe producția la noua sa fabrică din Ungaria la sfârșitul anului, începând cu modelul mic Dolphin Surf, iar producătorul intenționează să deschidă o a treia fabrică europeană în Spania.

Între timp, Leapmotor, susținută de Stellantis, va începe asamblarea la scară largă a noilor modele compacte într-o fabrică Stellantis din Spania la mijlocul anului viitor. În Austria, producătorul contractant Magna a preluat producția SUV-urilor electrice Xpeng G6 și G9, împreună cu două modele electrice ale producătorului auto chinez GAC. În Spania, Chery produce deja SUV-uri sub marca Ebro împreună cu compania locală EV Motors în fosta fabrică Nissan din Barcelona.

Kiturile knock-down, lăudate de Chery

Dacă aceste activități vor învăța europenii cum să construiască mașini mai repede sau mai ieftin este o altă întrebare. Multe dintre mașini sunt construite din kituri knock-down preasamblate în fabricile chinezești și apoi finisate în operațiuni „cu șurubelnița” în Europa. Chery laudă avantajele acestei metode în prospectul său de emisiune de acțiuni publicat recent.

Modelele Xpeng și GAC construite la Magna vor fi probabil fabricate din kituri, iar o mare parte din producția inițială BYD din Ungaria se așteaptă să fie, de asemenea, construită din astfel de kituri. Teoretic, Uniunea Europeană solicită un nivel de conținut local de aproximativ 45% înainte de a reduce tarifele, dar acest lucru pare să fie aplicat cu ușurință, poate pentru a încuraja producția locală.

Localizarea producției va fi „strategia dominantă”

Philippe Houchois, analist la firma bancară Jefferies, estimează că mașinile construite în Spania de Leapmotor vor utiliza aproximativ 40% piese locale, deoarece se conectează la lanțul de aprovizionare al Stellantis. În total, Jefferies estimează că mărcile chinezești vor reprezenta până la 6% din producția europeană de mașini până în 2028, totalizând aproximativ 860.000 de unități.

Necesitatea de a construi la nivel local ar putea fi accelerată dacă UE va impune cerințe privind conținutul local în cadrul propunerii sale privind flotelor corporative ecologice, în temeiul căreia flotelor li se va încuraja să cumpere mai multe mașini electrice, oferindu-le stimulente fiscale.

Propunerile ar putea avea ca rezultat obligativitatea ca mașinile eligibile să respecte un nivel minim de oțel, componente și baterii europene. Ideea este de a recompensa producătorii auto locali, precum și de a convinge producătorii chinezi să se localizeze, lucru de care chiar și ACEA, mereu preocupată de propriile exporturi, este reticentă.

  • Daniel Simion își face debutul în presă în echipa TechRider.ro, Masterand de „Jurnalism tematic” la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității din București, el este licențiat în „Comunicare și Relații Publice”, tot la FJSC. Daniel este pasionat de jurnalism și presă de tânăr, iar lucrarea sa de licență este despre prezentarea adevărului în jurnalism în perioada campaniilor electorale. El știe tot ce mișcă în domeniul auto, dar este pasionat și de zona de tech comercială și de sporturile cu motor, în special Formula 1. Printre hobby-urile sale se numără jocurile video, serialele și filmele. Una dintre peliculele sale preferate este „F1: The Movie”, iar una dintre emisiunile pe care le urmărește săptămânal este „Last Week Tonight with John Oliver”.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...