„Autobesity”: Înălțimea tot mai mare a capotelor mașinilor reprezintă o „amenințare clară” pentru copii, potrivit unui raport / Autorii cer măsuri împotriva SUV-urilor, care „nu aduc niciun beneficiu societății”

o tricicleta aflata in fata unui SUV
Sursa foto: Depositphotos

Un raport recent al Transport & Environment (T&E) evidențiază o tendință semnificativă și alarmantă: creșterea neîncetată a înălțimii capotei mașinilor noi vândute în Marea Britanie și Europa, transmite The Guardian.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Această creștere reprezintă o amenințare clară și tot mai mare pentru siguranța publică, în special pentru copii. Analiza relevă că partea frontală mai înaltă a mașinilor crește dramatic rata mortalității pietonilor în cazul unui impact. Mai mult, șoferii vehiculelor mai înalte nu pot vedea copiii de până la nouă ani aflați chiar în fața mașinilor lor.

Marea Britanie este afectată în mod special din cauza vânzărilor ridicate ale modelelor Land Rover, care, alături de Jeep, sunt singurele mărci cu o înălțime medie a capotei ce depășește 100 cm. Cercetătorii acuză Land Rover că „profită de intimidarea pe care o provoacă vehiculele cu partea frontală înaltă [și] ignoră pericolele asociate acestora”.

În cazul accidentelor, SUV-urile cu capota înaltă sunt mai predispuse să lovească organele vitale ale adulților și capul copiilor. Acest lucru duce adesea la aruncarea pietonilor în față și în jos, apoi la călcarea lor, spre deosebire de capotele mai joase, care tind să lovească picioarele, oferind o șansă mai mare de a cădea pe vehicul.

Implicațiile „autobesity” și siguranța rutieră

Raportul T&E indică faptul că înălțimea medie a capotei mașinilor noi din Europa a crescut de la 77 cm în 2010 la 84 cm în 2024, reflectând creșterea vânzărilor de SUV-uri de la 12% la 56% din totalul mașinilor în aceeași perioadă. Această creștere a dimensiunilor vehiculelor este denumită „carspreading” sau „autobesity”.

Dincolo de siguranță, SUV-urile sunt, în medie, cu 20% mai poluante, anulând reducerile de CO2 ale vehiculelor electrice. În prezent, nu există limite legale privind înălțimea capotei în Marea Britanie sau Europa. T&E pledează pentru o limită de 85 cm până în 2035.

Barbara Stoll, din cadrul campaniei Clean Cities a T&E, a subliniat: „În fiecare zi, un copil este ucis pe șosele, iar mașinile sunt construite atât de mari încât copiii sunt invizibili din scaunul șoferului. Cum poate fi acceptabil acest lucru?”

Unele orașe, printre care Paris și Lyon, implementează măsuri precum creșterea taxelor de parcare pentru vehiculele mai mari. În timp ce Jaguar Land Rover își afirmă angajamentul față de siguranță și respectarea reglementărilor, raportul T&E susține că, chiar și cu funcții avansate precum frânarea autonomă de urgență (AEB), „o mașină cu un sistem AEB bun și o înălțime a capotei între 60 cm și 75 cm va fi întotdeauna mai sigură decât un vehicul cu capotă înaltă și același sistem AEB”.

Testele efectuate de Universitatea Loughborough, la cererea T&E, au arătat că șoferul unui vehicul Dodge Ram TRX nu putea vedea copiii cu vârsta de până la nouă ani aflați chiar în fața mașinii, iar șoferul unui Land Rover Defender nu putea vedea copiii cu vârsta de până la patru ani și jumătate.

Un studiu belgian care a implicat 300.000 de victime a constatat că o creștere cu 10 cm a înălțimii capotei (de la 80 cm la 90 cm) crește riscul de deces în cazul unui accident cu 27% pentru pietoni și bicicliști.

Copiii sunt expuși unui risc mult mai mare de a fi uciși în coliziuni în calitate de pietoni, comparativ cu adulții. „Creșterea numărului de SUV-uri cu partea frontală înaltă reprezintă o amenințare clară și tot mai mare pentru siguranța publică, în special pentru copii. Având în vedere că nu aduc niciun beneficiu societății, este timpul ca legiuitorii de la toate nivelurile să ia măsuri”, concluzionează raportul.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...