Un studiu realizat în Elveția privind impactul climatic al trecerii de la mașinile cu motor termic la cele electrice nu a fost făcut public de autorități, deși a fost finanțat din bani publici.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Potrivit publicației Republik, decizia de a nu publica documentul ar fi fost motivată de teama unor critici din partea curentelor populiste, care ar putea acuza guvernul de „reeducare de stat” sau promovarea unor politici energetice nerealiste.
Analiza, comandată de Oficiul Federal pentru Energie și realizată de institutul Infras, arată că în peste 90% dintre cazuri, înlocuirea unei mașini pe benzină sau motorină cu una electrică de aceeași dimensiune duce la reduceri semnificative de emisii de CO₂.
Studiul poartă titlul Kaufentscheid: Wann es sich lohnt, auf ein Elektroauto umzusteigen („Decizia de cumpărare: Când merită să treci la o mașină electrică”) și a fost finalizat în 2024, la un cost de 118.000 de franci elvețieni (aproximativ 126.000 de euro).
Deși concluziile favorizează tranziția către electromobilitate, autoritatea federală a refuzat publicarea raportului, afirmând că „întrebările privind achiziția de vehicule electrice s-au schimbat de la conceperea studiului în 2022” și că acesta „nu oferă un răspuns clar” privind efectul asupra climei al înlocuirii simultane a unui vehicul convențional cu unul electric.
Accesul la document a fost obținut de publicația Republik și de Colectivul de Cercetare WAV, prin Legea elvețiană privind libertatea informației. Potrivit jurnaliștilor, studiul oferă un răspuns clar și consistent: chiar și luând în calcul revânzarea mașinii cu motor termic pe piața second-hand din alte țări, schimbarea imediată cu un vehicul electric este benefică pentru climă în majoritatea cazurilor.
Cercetătorul Romain Sacchi, expert în mobilitate la Institutul Paul Scherrer, susține că analiza realizată de Infras este „remarcabilă” și că rezultatele sale sunt „clare”. El a adăugat că, între timp, vehiculele electrice au devenit și mai eficiente, ceea ce face concluziile și mai relevante.
Jürg Grossen, consilier național din partea Partidului Verzilor-Liberali și președinte al Asociației Elvețiene pentru Mobilitate Electrică, consideră că decizia de a ascunde studiul este inacceptabilă: „Dacă un oficiu federal cheltuie bani publici pentru studii, trebuie să publice și concluziile.” Potrivit acestuia, raportul nu aduce nimic controversat, ci doar confirmă date deja cunoscute din alte cercetări.
Deocamdată, Oficiul Federal pentru Energie nu a oferit alte explicații suplimentare și continuă să se distanțeze de propriul studiu, în ciuda presiunilor publice pentru transparență.