China lansează un dispozitiv care captează energia din frecarea anvelopelor cu drumul

Anvelopa Pirelli
Photo by Pascal Frei on Unsplash

Oamenii de ştiinţă dintr-o echipă de cercetare chineză au dezvoltat un dispozitiv inovator, capabil să transforme forţa de frecare dintre anvelopele vehiculelor şi asfaltul şoselelor în energie electrică curată, informează Xinhua, citată de Agerpres.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Dispozitivul, denumit captator de energie tribologică de pe platforma drumurilor (captator RTE), prezintă o abordare nouă pentru valorificarea unei surse de energie vaste şi neexploatate anterior.

85% din energia unei maşini se pierde din cauza căldurii şi a frecării

Se estimează că 85% din energia unei maşini se pierde din cauza căldurii şi a frecării, în contextul în care interacţiunea dintre pneuri şi şosea deţine un potenţial energetic neexploatat de aproximativ 0,3 terawaţi anual la nivel mondial, echivalând cu producţia anuală ce ar putea fi furnizată de 30 de baraje de tipul Barajului Celor Trei Defileuri din China, cel mai mare din lume.

Cercetătorii de la Institutul de Nanoenergie şi Nanosisteme din Beijing (BINN) din cadrul Academiei Chineze de Ştiinţe au creat un colector de energie încorporat în platforma drumului, capabil să atingă o putere de vârf de 16,4 miliwaţi de la un singur impact al anvelopei şi să obţină o eficienţă impresionantă de conversie a energiei de 11,7 %.

O soluţie extrem de viabilă

Dispozitivul, format dintr-o reţea de nanogeneratoare triboelectrice cu straturi independente, este robust, funcţionând stabil la temperaturi cuprinse între -40 de grade Celsius şi +60 de grade Celsius şi la diferite niveluri de umiditate, ceea ce îl face potrivit pentru diverse climate globale, potrivit unui studiu publicat recent în revista Science Advances.

Costul său scăzut, estimat la doar 71,3 dolari americani pe metru pătrat, îl face o soluţie extrem de viabilă pentru adoptarea pe scară largă în reţelele rutiere extinse la nivel global.

Un sistem de transport inteligent

Echipată cu un sistem de transport inteligent şi conectat cu autoalimentare, inovaţia poate furniza energie dispozitivelor care monitorizează viteza şi greutatea vehiculelor, sporind siguranţa şi gestionarea drumurilor fără a se baza pe surse externe de energie.

Desfăşurarea colectorului pe o secţiune de 50 de metri poate satisface necesarul de energie al semafoarelor, camerelor video şi altor instalaţii de-a lungul unei secţiuni de drum cu lungimea de un kilometru.

Această descoperire oferă o nouă abordare în ceea ce priveşte recoltarea eficientă a RTE şi alimentarea cu energie distribuită, deschizând calea pentru integrarea sistemelor de tip „de la vehicul la şosea”, „de la vehicul la infrastructură” şi „de la vehicul la orice”, au declarat Wang Zhonglin şi Chen Baodong, doi cercetători de la BINN şi coautori ai studiului.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...