Din ce în ce mai mulți șoferi se plâng de tehnologia auto modernă

a person driving a car with a computer on the dashboard
Photo by Jonas Leupe on Unsplash

Industria auto a evoluat semnificativ în ultimii ani, oferind tehnologii avansate care promit confort, siguranță și eficiență sporită. Cu toate acestea, mulți șoferi încep să resimtă efectele negative ale acestor inovații, constatând că unele dintre ele sunt mai degrabă o sursă de frustrare decât de ajutor, scrie The Wall Street Journal.

Probleme neprevăzute ale tehnologiei avansate

Dotările precum ecranele tactile, comenzile prin gesturi și mânerele de ușă cu senzori sunt doar câteva dintre caracteristicile care au transformat experiența condusului. Cu toate acestea, studiile arată că satisfacția utilizatorilor față de aceste sisteme a scăzut dramatic. Dacă în 2015, 79% dintre cumpărătorii de autoturisme apreciau intuitivitatea comenzilor, acest procent a coborât la doar 56% în 2024, conform unui sondaj realizat de Strategic Vision.

Un exemplu concret este cel al lui Vincent Dufault-Bédard, proprietar al unui Volkswagen ID.4 din 2024, care într-o noapte rece din Montreal a fost nevoit să intre în mașină prin portbagaj, deoarece mânerele de ușă cu senzori nu au funcționat la temperaturi scăzute. „Doar oferiți-mi un mâner normal de ușă”, a declarat el pentru presă. Problema nu este una singulară: conform J.D. Power, dificultățile legate de mânerele electrice au crescut semnificativ în cazul vehiculelor electrice, ajungând la 3,1 incidente la 100 de vehicule în 2024, față de doar 0,2 în 2020.

Ecranele tactile: utilitate sau distragere a atenției?

Ecranele tactile au devenit omniprezente în industria auto, înlocuind butoanele fizice cu interfețe digitale. Cu toate acestea, mulți șoferi, precum Jake Pratte, consideră că acestea sunt mai degrabă o sursă de pericol decât un avantaj. „Trebuie să te uiți la ecran pentru a face orice ajustare, ceea ce înseamnă că îți iei ochii de la drum. Este un coșmar pentru cineva cu mâini puțin transpirate”, a explicat Pratte, un manager de proiect din St. Louis.

Un sondaj realizat în 2022 de firma de consultanță Escalent arată că 28% dintre cumpărătorii de vehicule noi preferă butoanele fizice în locul ecranelor tactile. În plus, studiile Euro NCAP indică faptul că utilizarea ecranelor pentru comenzi esențiale, precum activarea ștergătoarelor de parbriz sau luminilor de avarie, poate crește timpul de reacție al șoferilor cu până la 50%, ceea ce poate contribui la accidente rutiere.

Costurile ascunse ale tehnologiei auto

Modernizarea vehiculelor nu vine doar cu provocări tehnologice, ci și cu costuri suplimentare pentru proprietari. De exemplu, multe mașini includ funcții care necesită abonamente lunare pentru a putea fi utilizate. Ken Larsen, un șofer din Nevada, plătește un abonament lunar de 15 dolari doar pentru a putea porni de la distanță camioneta sa Toyota Tundra, pe lângă rata de 1.000 de dolari lunar pentru vehicul. „E ridicol să plătesc un abonament pentru ceva ce ar trebui să fie inclus în prețul mașinii”, a declarat el.

De asemenea, dotările moderne duc la creșterea costurilor de reparație și asigurare. Aproximativ un sfert dintre reparațiile auto efectuate anul trecut au necesitat recalibrarea senzorilor, ceea ce a generat un cost suplimentar de aproximativ 600 de dolari per intervenție, potrivit companiei Mitchell, specializată în tehnologie pentru asigurătorii auto. Un raport din 2024 al AutoPacific arată că vehiculele cu mai puține dotări tehnologice își păstrează mai bine valoarea la revânzare, deoarece cumpărătorii de mașini second-hand nu sunt dispuși să plătească pentru caracteristici avansate care s-ar putea defecta rapid.

Viitorul tehnologiei auto: simplificare sau inovație continuă?

Industria auto se află într-un punct de cotitură. Deși tehnologiile avansate aduc numeroase beneficii, creșterea numărului de plângeri din partea utilizatorilor sugerează că o parte dintre aceste inovații ar trebui regândite. Unele organizații, precum Euro NCAP, au anunțat deja că vor include butoanele fizice în criteriile de siguranță într-un efort de a reduce distragerea atenției la volan.

„Există probleme reale de distragere a atenției”, a declarat Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP. „Începând de anul viitor, siguranța mașinilor va fi evaluată și pe baza prezenței comenzilor fizice pentru funcțiile esențiale.”

Rămâne de văzut dacă producătorii auto vor continua să introducă tehnologii din ce în ce mai complexe sau dacă vor reveni la soluții mai simple și mai fiabile, pe care șoferii le preferă. Cert este că, în prezent, unii conducători auto încep să se întrebe dacă tehnologia auto modernă le ușurează viața sau, dimpotrivă, le complică experiența la volan.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...