Anul trecut românii au cumpărat mai puține mașini pur electrice, iar trei modele în special au avut de suferit. Totodată, cota de piața a acestora a scăzut.
Însă, scăderea a fost absorbită cu succes la nivel de volume de modelele hibride, care s-au bucurat de un an foarte bun, iar un constructor a avut de câștigat la nivel de marcă, dar a dat și cele mai vândute modele din acest segment pe piața locală.
Anul trecut în România s-au vândut aproximativ 148.900 de mașini, în creștere cu 4,3% față de 2023.
Dintre acestea, 61.2% au fost modele pe benzină + mild-hybrid pe benzină, în creștere cu 1,9%, 25,1% au fost modele electrice și hibride, iar 13,8% au fost diesel + mild-hybrid diesel, acestea din urmă înregistrând o creștere de 18% de la an la an – totuși, în valoare absolută creșterea nu mai este la fel de impresionantă: peste 20.000 de mașini vândute, arată datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Cifrele arată că, deși interesul pentru benzină s-a menținut, o parte din intențiile de cumpărare ale românilor, cândva îndreptate către modelele pur electrice, au mers către hibride, iar o altă parte au mers către diesel și mild-hybrid diesel.
Chiar și așa, electricele + hibride au depășit de aproape două ori toate mașinile noi diesel vândute în țara noastră anul trecut.
Electricele au scăzut puternic
Totalul de mașini electrice vândute în România a scăzut de la peste 15.300 de unități în 2023 la 9.743 în 2024 (-36,4%).
Marca cea mai vândută, dar și cea mai lovită, a fost Dacia cu 3.263 de unități, în scădere de la 6.875.
Tesla a fost pe locul doi, cu peste 2.500 de modele vândute, dar în scădere cu peste 20% de la an la an.
Hyundai a avut o creștere de aproape 10 procente și a livrat 599 de mașini electrice.
Volkswagen a fost o altă marcă a căror modele electrice și-au pierdut farmecul pentru clienți în 2024, înregistrând o scădere de aproape 70%, cu 436 de mașini vândute.
Renault a scăzut cu 54,1% în 2024 și a vândut doar 434 de mașini electrice.
Alți constructori au livrat peste 2400 de mașini electrice.
Ca modele, Dacia Spring a fost cea mai vândută mașină electrică (3.263 unități), urmată de Tesla Model 3 (1.679 unități, +64,3%) și Model Y (846 unități, -59,3%).
PHEV își menține farmecul
Dacă ne referim la Plug-in Hybrid, vânzările au crescut anul trecut de la 5.497 unități la 6.412 de unități, deci cu peste 16%.
Marca preferată a fost Mercedes-Benz, cu 1.262 de modele, în creștere cu 30,1%, urmată de BMW cu 823 de unități, în creștere de 24,3%. Ford a scăzut cu aproape 17%, la 623 de mașini, iar Toyota și Hyundai au vândut ambele peste 550 de mașini, înregistrând creșteri de 51%, respectiv 34%.
Cele mai vândute modele PHEV au fost Ford Kuga cu 593 de unități, dar în scădere cu 17%, Toyota RAV4 cu 500 de unități (+30%) și Hyundai Tucson (+27,4%).
Românii au mers pe full-hybrid
Când vine vorba de mașini hibride fără reîncărcare din surse externe, adică full-hybrid, interesul românilor a crescut puternic în 2024, la fel și vânzările, de la 14.085 de unități la peste 21.100 (+50,4%).
Toyota a fost cea mai căutată marcă, cu peste 11.000 de unități livrate, în creștere cu 28,9%, iar Dacia a avut parte de o explozie a vânzărilor în acest segment: peste 1.790 de unități, în creștere cu 460%.
Renault a vândut 1.744 de mașini full-hybrid, în creștere cu 22%, iar Hyundai a livrat peste 1.331 de mașini, în creștere cu aproape 47%. Vânzările Kia de modele full-hybrid au crescut cu 520%, de la 201 la 1250 de modele.
Alte mărci au vândut peste 4000 de mașini.
Cele mai vândute modele au fost toate Toyota: Corolla, cu 3.281 unități și o creștere de 52.3% față de anul 2023, RAV4 cu 2.361 unități și o creștere de 56.5% și Yaris Cross cu 2.361 unități și o creștere de 20.7%.