Dacia 1310 a fost una dintre puținele mașini pe care românii au putut să o cumpere în perioada comunistă. La bază, este un Renault 12, care avea deja tehnologia uzată moral, dar care a dăinuit și a fost vândut în România până în 2004. Din 1999, s-a realizat „a șasea generație” de 1310, purtând denumirea oficială de Dacia Berlina, dar toată lumea o știa drept „Zâmbetul lui Iliescu”.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Primele generații de Dacia 1310
După expirarea licenței de fabricare a modelului Dacia 1300, modelul 1310 a fost produs cu tehnologia existentă deja în fabrica de la Mioveni, deoarece, conform Adevărul, Nicolae Ceaușescu a refuzat să mai prelungească parteneriatul româno-francez, având încredere în ingineria românească, iar românii s-au ales cu o mașină „nouă” veche deja de 10 ani, care a fost produsă până în mileniul III.
Dacia 1310 a fost doar o restilizare care aducea modificări la interior și la exterior. Partea din față a modelului era redesenată, iar aceasta avea acum o mască cu o nouă formă, patru faruri rotunde și bare mai înalte ce înglobau luminile de semnalizare. La partea din spate, cele două lămpi reuneau acum într-un singur bloc luminile pentru poziție, semnalizare, frână și mers înapoi, iar portbagajului i-au fost adăugate câteva ornamente restilizate.
S-au creat mai multe versiuni, printre care celebrul pick-up, cunoscut și ca „Dacia Papuc” și chiar o variantă sport, denumită „Brașovia”, capabilă de o viteză maximă de 150 km/h. A patra și a cincea generație au adus cele mai mari schimbări estetice de până acum. La sfârșitul anului 1998, apare și primul motor cu injecție, o unitate de 1,6 litri ce dezvolta 71 de cai putere, iar, un an mai târziu, apare și o versiune mai slabă a acestui motor, cu o cilindree de 1,4 litri și 60 de cai putere.
În 1999, apare „Zâmbetul lui Iliescu”
Anul 1999 este decisiv pentru istoria producătorul autohton. Francezii de la Renault au revenit în România, unde au cumpărat 51% din brandul românesc pentru 50 de milioane de dolari, urmând să facă investiții de peste 220 de milioane de dolari pentru retehnologizarea uzinei de la Mioveni. Conform Radio Europa Liberă, producția s-a înjumătățit de la achiziția făcută de Renault, iar aceasta s-a întâmplat din cauza pregătirii fabrici pentru hitul care a pus Dacia pe plan mondial: modelul Logan.
Cu un an înainte de mileniul III, Dacia a mai venit cu încă un facelift pentru modelul 1310, a cărui platforma tehnică avea deja 30 de ani. Din 2002, dispare numele „1310”, și rămân doar variantele de caroserie, „Berlina” sau „Break”. Cunoscută drept CN4, ultima versiune a berlinei avea o față nouă, cu faruri noi. Acesta este modelul cunoscut drept „Zâmbetul lui Iliescu”.
Ultimul model „Berlina” a primit porecla din pricina farurilor și a grilei, ce aminteau de zâmbetul președintelui de la acea vreme, Ion Iliescu. Adevărul spune că, la acea vreme, câteva sute de angajați ai Dacia au protestat la Mioveni din pricina salariilor mici primite. Sindicatele l-au invitat pe Ion Iliescu la discuții, dar acesta nu a apărut. Atunci, câțiva muncitori ai uzinei au spus că mașinile pe care le fabrică zâmbesc ca Iliescu, iar ei nu au ce să mănânce. De atunci, Dacia 1310 a fost cunoscută de toată ca „Zâmbetul lui Iliescu”.
Pe parcursul a trei decenii, Dacia a produs 1.959.730 de unități, ultima fiind produsă în vara anului 2004. De culoare albă și colantată special, ultimul „Zâmbet al lui Iliescu” a ajuns în posesia ACR (Automobil Clubul Român), moment în care s-a făcut tranziția mult-așteptată de șoferi. Bătrâna Dacie a murit, iar noul Logan a luat România cu asalt, poveste de succes care se continuă și acum.