Franța testează prima autostradă din lume care încarcă mașinile electrice în mers

o imagine cu un autobuz care merge pe un sector de autostrada cu posibilitate de incarcare a masinilor electrice
Sursa foto: Electreon

O șosea care îți alimentează mașina în timp ce conduci? Pare science-fiction, dar în Franța tocmai a devenit realitate. Țara a inaugurat prima autostradă din lume echipată cu un sistem de încărcare wireless dinamică, capabil să furnizeze energie mașinilor electrice aflate în mișcare, conform InterestingEngineering.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Proiectul, numit sugestiv „Charge as you drive”, a fost lansat pe autostrada A10, la circa 40 de kilometri sud-vest de Paris. În spate se află un consorțiu condus de VINCI Autoroutes, alături de Electreon, VINCI Construction, Universitatea Gustave Eiffel și Hutchinson. Pe scurt, este vorba despre o colaborare între infrastructură, tehnologie și cercetare aplicată.

După o lungă perioadă de teste în laborator – unde s-au verificat durabilitatea și compatibilitatea sistemului cu asfaltul – proiectul a intrat acum în faza de trafic real. Circulă deja pe această porțiune de 1,5 kilometri un camion, o autoutilitară, un autoturism și un autobuz. Toate sunt vehicule prototip, monitorizate atent în condiții de trafic obișnuit.

Primele rezultate par promițătoare. Sistemul inductiv a atins puteri de vârf de peste 300 kW și puteri medii de peste 200 kW, potrivit testelor efectuate la Universitatea Gustave Eiffel. Pe hârtie, valorile sunt comparabile cu cele ale încărcătoarelor rapide staționare.

CEO-ul VINCI Autoroutes, Nicolas Notebaert, vede în acest pas o direcție clară: „Implementarea acestei tehnologii pe principalele rețele rutiere din Franța, alături de stațiile de încărcare, va accelera electrificarea flotelor de vehicule grele – și, prin urmare, va reduce emisiile de gaze cu efect de seră din transportul de marfă, care reprezintă peste 16% din totalul emisiilor țării.”

Industria trece printr-un moment intens. Iar declarația lui Notebaert vine în contextul în care Europa caută soluții pentru a reduce dependența de combustibili fosili și de importurile de litiu și cobalt.

La rândul său, Oren Ezer, CEO-ul Electreon, a descris momentul drept „un punct de cotitură pentru drumurile electrice la nivel mondial”. El afirmă că tehnologia dezvoltată de compania sa „este singura capabilă să ofere încărcare dinamică a vehiculelor cu o asemenea putere și fiabilitate — fără ca vreun competitor să atingă acest standard”.

Cum funcționează concret.

Bobinele montate sub carosabil creează un câmp magnetic care, atunci când este interceptat de o bobină receptor montată pe vehicul, generează curent electric. Energia ajunge fie direct la motor, fie în baterie. Practic, mașina se încarcă „din mers”, fără să se oprească sau să se conecteze la o priză.

Avantajele sunt clare: timp de staționare redus, baterii mai ușoare și ieftine, iar pentru camioanele grele – o capacitate de transport mai mare. De altfel, testele de laborator au simulat peste 25 de ani de trafic intens, pentru a garanta că asfaltul rămâne stabil deasupra bobinelor.

În același timp, sistemul promite să reducă presiunea asupra rețelei de stații ultra-rapide, care pot ajunge până la 1 MW. Cu baterii mai mici și încărcare continuă în mers, logistica transportului electric ar putea deveni mai eficientă.

Franța nu este singura care experimentează. În Germania, un segment de 1 km de pe autostrada A6, lângă Bavaria, va fi construit în vara lui 2025, folosind aceeași tehnologie Electreon, în cadrul programului E|MPOWER. În Italia, proiectul „Arena del Futuro” testează același principiu pe o porțiune de autostradă din Lombardia, în timp ce Suedia și SUA derulează proiecte similare.

Totuși, nu toate țările sunt convinse. Suedia, pionieră în domeniu, a decis în decembrie 2024 să nu extindă la nivel național rețeaua de drumuri cu aceste capacități, din motive de cost, dar a menținut câteva coridoare pilot.

Pentru Franța și pentru Europa, însă, miza este strategică. Drumurile care încarcă vehiculele ar putea reduce semnificativ nevoia de materii prime importate și ar consolida industria locală de componente pentru infrastructura electrică.

Proiectul de pe A10 va continua în lunile următoare, timp în care cercetătorii vor evalua fiabilitatea, transferul de energie în trafic real, costurile de întreținere și durata de viață a sistemului.

Deocamdată, secțiunea de 1,5 kilometri este doar începutul. Dar dacă datele confirmă așteptările, ar putea deveni modelul pentru viitoarele autostrăzi ale Europei – unele care nu doar te duc la destinație, ci îți și încarcă mașina pe drum.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...