Guvernul federal al Statelor Unite a suspendat planul statului California de a interzice vânzarea de mașini noi cu motoare termice începând cu anul 2035. Decizia a fost luată printr-un vot al Senatului american și anulează mandatul de electrificare adoptat anterior de autoritățile californiene, transmite CarScoops.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Statul California și-a construit în ultimele decenii un statut special în politica americană de mediu, impunând măsuri mai stricte privind emisiile auto decât alte state. În cadrul acestui efort, California a introdus un mandat de electrificare ce prevedea interzicerea treptată a vânzării de vehicule cu motoare pe combustie internă. Potrivit acestuia, toate mașinile și camioanele noi vândute după 2035 ar fi trebuit să fie electrice, hibride PHEV sau cu hidrogen.
Mandatul includea și obiective intermediare. De exemplu, până în 2026, 35% dintre toate vehiculele noi vândute în stat trebuiau să aibă emisii zero sau aproape zero, iar până în 2030, această proporție trebuia să crească la 68%.
Suspendarea mandatului de către guvernul federal marchează o schimbare majoră în politica de tranziție ecologică a sectorului auto american. În urma votului din Senat, producătorii auto vor putea continua să vândă vehicule cu motoare pe benzină sau motorină în California și după 2035, în absența unor alte restricții locale sau federale.
Decizia a generat reacții rapide din partea autorităților californiene. Guvernatorul statului, Gavin Newsom, a declarat că „indiferent de ceea ce se întâmplă la Washington, California nu va încetini eforturile de combatere a crizei climatice.” El a subliniat că statul are „o responsabilitate legală în temeiul actului federal privind aerul curat de a proteja comunitatea noastră și de a reduce poluanții de referință la nivelurile impuse de legea federală.”
Pe de altă parte, opozanții planului de electrificare au salutat decizia Senatului. Mai mulți legislatori federali și reprezentanți ai industriei auto au susținut că această măsură reprezintă o victorie pentru libertatea de alegere a consumatorilor și pentru protejarea locurilor de muncă din industria auto americană.
Este de așteptat ca decizia să declanșeze o dispută legală între autoritățile statului California și administrația federală. Miza juridică va fi statutul special al Californiei de a-și stabili propriile standarde de emisii, statut recunoscut în trecut prin derogări acordate de Agenția pentru Protecția Mediului (EPA).
Pe termen scurt, această evoluție aduce incertitudine în ceea ce privește direcția politicii climatice auto în SUA. În timp ce unii producători auto și-au aliniat deja planurile de producție la obiectivele de electrificare, alții ar putea vedea în această relaxare o oportunitate de a continua dezvoltarea motoarelor cu combustie internă.
Pentru moment, suspendarea mandatului californian de electrificare reconfigurează peisajul politicii auto americane și ridică semne de întrebare cu privire la capacitatea statelor de a impune reguli mai stricte decât cele federale în materie de emisii și protecția mediului.