Companiile Tesla şi BYD, rivale pe segmentul vehiculelor electrice (EV), vor fi cei mai mari perdanţi în cazul taxelor vamale de 50% ce ar urma să fie impuse de Mexic maşinilor din China, afectând piaţa mexicană EV în creştere rapidă, dar protejând producătorii auto americani tradiţionali, transmite Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Țările vizate și impactul asupra Chinei
Taxele vamale propuse vizează maşinile electrice şi pe benzină importate din toate ţările cu care Mexicul nu are un acord de liber schimb, inclusiv Coreea de Sud, India, Indonezia şi Rusia. Cel mai semnificativ impact al taxelor vamale va fi asupra vehiculelor electrice fabricate în China şi vândute în Mexic, susţin analiştii din sectorul auto.
Taxele vamale ar putea remodela piaţa auto cu cea mai rapidă creştere din America de Nord şi ar putea frâna creşterea meteorică a grupului chinez BYD în Mexic, apreciază analiştii.
Escaladarea tarifelor
În ultimul an, Mexicul a majorat taxele vamale impuse vehiculelor electrice fabricate în China de la 0 la 15%, şi acum la 50%, a explicat Eugenio Grandio, preşedintele Asociaţiei Mobilităţii Electrice din Mexic. Acesta a adăugat: „Este cu siguranţă un factor decisiv. Taxele vamale de 50% reprezintă un nivel extrem de agresiv”.
Planul trebuie aprobat de Congresul Mexicului, unde partidul preşedintelui Claudia Sheinbaum are o majoritate semnificativă.
Cine câștigă de pe urma măsurii
Analiştii apreciază că producătorii auto americani tradiţionali, General Motors, Ford şi Stellantis, vor avea de câştigat, conform unui decret din 2003 care permite companiilor care au unităţi de producţie în Mexic să importe un procent de vehicule fără taxe vamale din ţări cum ar fi China, care nu au un acord de liber schimb cu Mexic. Spre deosebire de Tesla şi BYD, General Motors, Ford şi Stellantis au unităţi de producţie în Mexic.
Planurile blocate ale Tesla și BYD
Între timp, planurile Tesla şi BYD de a avea facilităţi de producţie în Mexic stagnează. Tesla a suspendat anul trecut construcţia fabricii din nordul Mexicului, dând vina pe presiunea dobânzilor şi încetinirea economiei globale. Ar fi fost cea mare uzină Tesla din lume şi ar fi dus la crearea a 6.000 de locuri de muncă pe plan local.
Modelul 3 şi Modelu Y vândute de Tesla în Mexic din 2023 sunt fabricate la uzina companiei din Shanghai, a explicat Salvador Rosas, vicepreşedintele Tesla Owners Club din Mexic.
Reprezentanţii Tesla nu au dorit să facă comentarii în legătură cu taxele vamale propuse.
În 2023, BYD anunţase că intenţionează să construiască o uzină în statul din America de Nord dar în 2025 a renunţat la aceste planuri, pe fondul opoziţiei autorităţilor mexicane, îngrijorate că aprobarea fabricii ar tensiona relaţiile comerciale cu administraţia Trump. Anul trecut, compania chineză a vândut aproximativ 40.000 de maşini în Mexic, reprezentând aproape jumătate din toate maşinile electrice şi hibride plug-in vândute în 2024 în statul din America de Nord. În august, BYD anunţase că a dublat ritmul vânzărilor în Mexic până acum în 2025.
Reacția Chinei
După anunţul Mexicului privind taxele vamale, China a cerut autorităţilor din această ţară „să se gândească de două ori” înainte de impunerea tarifelor, care „vor afecta semnificativ mediul de afaceri din Mexic”.