Piața motocicletelor electrice nu a atins încă nivelul de popularitate anticipat de specialiștii industriei, dar marii producători continuă să investească în soluții alternative la motoarele cu ardere internă. Un nou brevet publicat recent arată că CFMoto, unul dintre cei mai importanți producători chinezi de motociclete, lucrează la un model sportiv electric de sine stătător, diferit de versiunile anterioare adaptate din gama existentă.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Brevetul și detaliile tehnice
Primele indicii despre intențiile companiei au apărut la începutul anului 2024, printr-un brevet ce prezenta o variantă electrică a modelului 450SR. Documentația recent publicată descrie însă o motocicletă gândită de la zero ca model electric, cu o arhitectură similară altor prototipuri internaționale: bateria face parte din structura de rezistență a cadrului.
Conform schițelor, motorul electric și transmisia sunt amplasate în partea din spate, sub un braț oscilant curbat, lăsând partea frontală a cadrului liberă pentru integrarea pachetelor de baterii. Acestea sunt montate direct în cadru din aluminiu, iar odată fixate, formează o structură etanșă ce poate fi răcită cu lichid. Brevetul indică folosirea unor aripioare de răcire care transmit căldura către lichid, un indiciu al faptului că producătorul are în vedere posibilitatea de încărcare rapidă, proces ce necesită o disipare eficientă a căldurii.
Deasupra bateriilor, sub o carenă care imită rezervorul clasic, sunt amplasate unitatea de control și încărcătorul, iar cadrul continuă spre spate pentru a susține șaua. Designul sugerează o soluție tehnică orientată spre optimizarea costurilor, nu exclusiv spre performanțe maxime.
Experiența CFMoto în domeniul electric
CFMoto nu se află la prima inițiativă în segmentul electric. Compania a lansat sub-brandul Zeeho, dedicat scuterelor și motocicletelor electrice de oraș, și a anunțat planuri pentru o versiune de serie a conceptului off-road CF-X. În trecut, producătorul a dezvoltat și modelul 300GT-E, utilizat experimental de forțele de poliție din China, dar care nu a ajuns pe piața de masă.
Potrivit reprezentanților companiei, obiectivul este de a echilibra cererea actuală pentru motociclete cu motoare termice cu pregătirea pentru reglementările viitoare în materie de emisii. În documentele oficiale, producătorul subliniază că „trecerea către propulsia electrică este inevitabilă, fie prin evoluția raportului preț–performanță, fie prin măsuri legislative care să limiteze sau să elimine motoarele cu ardere internă”.
Perspective
Deși nu există o dată confirmată pentru prezentarea sau lansarea oficială a noii motociclete electrice sport CFMoto, publicarea brevetului arată că producătorul continuă să pregătească soluții tehnice pentru a fi competitiv atunci când piața va atinge un nivel mai ridicat de cerere pentru vehicule cu emisii zero.