Compania suedeză Airbag Inside Sweden AB, cunoscută sub denumirea comercială Mo’Cycle, a depus un nou brevet pentru un sistem inovator de protecție moto, care înglobează tehnologie de ultimă generație într-un ansamblu vestimentar ce pare, la prima vedere, complet obișnuit. Noua soluție are potențialul de a schimba modul în care este perceput echipamentul de protecție pentru motocicliști.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Brevetul descrie un sistem complet de airbaguri gonflabile, ascunse în articole de îmbrăcăminte aparent normale: o jachetă, o pereche de jeanși și chiar încălțăminte. În cazul unui accident, sistemul se activează și oferă protecție completă pentru brațe, picioare, trunchi și chiar părțile laterale ale capului.
Ideea are origini vechi de aproape două decenii, când inventatorul a încercat să rezolve problema lipsei de protecție la purtarea jeanșilor pe motocicletă, căptușindu-i cu piele. Deși soluția a îmbunătățit rezistența la abraziune și a fost acceptată de asiguratorii suedezi, nu a adus beneficii semnificative în ceea ce privește protecția la impact.
Conform datelor furnizate de Departamentul Transporturilor din SUA, leziunile la nivelul membrelor inferioare sunt printre cele mai frecvente în accidentele grave de motocicletă și pot duce la dizabilități de durată, chiar dacă nu sunt fatale.
Sistemul descris în brevet prevede un ansamblu de „tuneluri de aer” – tuburi etanșe, umplute cu gaz – care se extind instantaneu la declanșare. Acestea oferă protecție nu doar în zonele obișnuite, precum genunchii sau șoldurile, ci și în jurul coapselor, gambelor, taliei și feselor. În stare inactivă, materialele folosite sunt elastice, rezistente la abraziune și temperaturi ridicate, iar aspectul lor imită țesătura de denim.
În completarea pantalonilor, jacheta și bocancii din sistemul brevetat sunt echipate și ele cu canale de aer gonflabile. Declanșarea poate fi mecanică – printr-un cablu atașat motocicletei, care activează airbagul în cazul desprinderii bruște – sau electronică, printr-un set de senzori care detectează decelerații sau unghiuri de mișcare neobișnuite. Sistemele din diverse piese de echipament pot comunica între ele wireless și declanșa simultan protecția, în funcție de datele colectate.
Un element de noutate este reprezentat de așa-numitele „baldachine gonflabile” încorporate în partea superioară a vesticii. Acestea nu sunt parașute, dar funcționează similar: se umflă în jurul umerilor și laturilor capului, creând atât o zonă tampon pentru protecție laterală, cât și rezistență la aer, care poate încetini corpul în cădere. Designul include și amortizoare elastice între baldachine, pentru a reduce forța impactului la desfășurare.
Sistemul brevetat poate fi conectat la o aplicație pentru smartphone, care oferă nu doar informații despre starea bateriei sau activarea airbagului, ci și date despre traseu, viteză și timpi pe tur, în cazul utilizării pe circuit.
În prezent, brevetul rămâne în faza de concept, fără un produs disponibil comercial. Cu toate acestea, Airbag Inside Sweden AB își propune să aducă acest sistem revoluționar pe piață, oferind motocicliștilor o soluție de protecție completă care nu compromite confortul sau aspectul vestimentar.
Brevetul vizează în mod special creșterea gradului de acceptare a echipamentelor de protecție prin reducerea disconfortului și a stânjenelii sociale, oferind o alternativă viabilă și discretă pentru siguranța rutieră pe două roți.