Nu este o surpriză: Sistemele de frânare autonomă încă au probleme în detectarea motocicletelor

imagini tesla autopilot
Sursă Foto: Tesla

În ultimii ani, tehnologiile auto au cunoscut progrese semnificative în ceea ce privește siguranța rutieră, iar sistemele de frânare automată de urgență (AEB) au devenit un element esențial pentru prevenirea accidentelor. Aceste sisteme, care detectează iminența unei coliziuni și aplică automat frânele pentru a reduce sau evita impactul, au fost recent supuse unor teste mai exigente realizate de Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).

Conform raportului publicat de IIHS, multe dintre cele mai noi modele de autovehicule au obținut calificative bune sau acceptabile, demonstrând îmbunătățiri notabile în prevenirea coliziunilor frontale la viteze mai mari. Cu toate acestea, deși sistemele funcționează eficient în cazul coliziunilor cu autoturisme și camioane, testele au scos la iveală o problemă importantă: eficiența scăzută a AEB în detectarea și prevenirea impactului cu motocicletele.

Problema detectării motocicletelor

Motocicletele prezintă provocări specifice pentru sistemele de siguranță din cauza dimensiunilor mai mici și a naturii lor dinamice. Spre deosebire de autoturisme, motocicletele sunt mai greu de detectat de către senzorii și camerele folosite de sistemele AEB, ceea ce duce la reacții întârziate sau ineficiente.

Testele realizate de IIHS au inclus scenarii de coliziune la viteze de 50, 60 și 70 km/h, atât cu autoturisme, cât și cu motociclete și semiremorci. În timp ce majoritatea vehiculelor testate au reușit să evite impactul cu autoturismele și să emită avertismente corecte în cazul camioanelor, multe dintre ele au avut dificultăți în a opri la timp în fața motocicletelor. Chiar și modelele care au obținut calificative bune nu au reușit întotdeauna să evite impactul în totalitate, ci doar să reducă semnificativ viteza înainte de coliziune.

Mai mult, vehiculele cu calificative acceptabile nu au reușit să prevină coliziunea cu motocicleta la 70 km/h, în unele cazuri impactul având loc la viteze de peste 40 km/h. Modelele cu calificative slabe au avut cele mai mari probleme, lovind motocicleta chiar și la viteze mai mici, de 50 km/h, fără a reduce semnificativ viteza sau fără a emite avertismente în timp util.

Riscuri mai mari pentru motocicliști

Aceste rezultate sunt îngrijorătoare deoarece motocicliștii sunt mult mai vulnerabili în cazul unui impact față de ocupanții unui autoturism. Spre deosebire de mașini, care oferă zone de deformare și sisteme de siguranță pasivă precum centuri și airbaguri, motocicliștii depind aproape exclusiv de echipamentul lor de protecție. Statisticile arată că peste 200 de motocicliști își pierd viața anual în coliziuni din spate, ceea ce subliniază importanța unui sistem AEB capabil să prevină astfel de accidente.

Concluzie: Necesitatea unor imbunătățiri

Deși tehnologia de frânare automată a înregistrat progrese remarcabile, testele realizate de IIHS arată că eficiența sa rămâne limitată în cazul motocicletelor. Această problemă trebuie abordată de producătorii auto prin îmbunătățirea algoritmilor de detectare și reacție, astfel încât sistemele AEB să poată identifica și frâna eficient în fața motocicletelor, indiferent de viteză.

În viitor, dezvoltarea unor senzori mai avansați, radar mai performant și inteligență artificială mai precisă ar putea contribui la reducerea accidentelor în care sunt implicați motocicliștii. Până atunci, este esențial ca atât producătorii auto, cât și autoritățile de reglementare să continue să testeze și să îmbunătățească aceste sisteme pentru a proteja toți participanții la trafic, indiferent de tipul vehiculului pe care îl conduc.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...