Polaris brevetează un CVT capabil să își schimbe rapoartele de viteză în mers

schita alb negru al unei cutii de viteze cvt
Sursa Foto: Polaris

Publicația RideApart a descoperit recent un brevet depus de Polaris, producător american cunoscut pentru vehiculele side-by-side, care descrie o inovație majoră în domeniul transmisiei CVT. Noul sistem ar permite modificarea rapoartelor de viteză în timpul funcționării, deschizând posibilitatea unor performanțe optimizate atât la viteze reduse, cât și în regim de viteză ridicată.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Contextul utilizării CVT în vehicule off-road

Transmisia variabilă continuă (CVT) este una dintre cele mai răspândite soluții de transmisie utilizate în prezent, fiind adoptată pe scară largă în autoturisme, motociclete și vehicule utilitare recreaționale (UTV). Inițial popularizată în segmentul automobilelor economice și interzisă ulterior în Formula 1, tehnologia a devenit standard pentru numeroase modele off-road datorită capacității sale de a menține turațiile motorului constante pe întreaga plajă de funcționare.

În cazul vehiculelor side-by-side, CVT-ul este prezent pe modele destinate muncilor utilitare, dar și pe vehicule de performanță, precum Polaris RZR, Can-Am Maverick X3 sau Kawasaki Teryx H2 supraalimentat de 250 CP. Totuși, un dezavantaj al sistemelor mecanice CVT tradiționale este acela că rapoartele de transmisie sunt prestabilite din fabrică și nu pot fi modificate în timpul utilizării fără intervenții mecanice complexe.

Ce aduce nou brevetul Polaris

Potrivit documentației din brevet, Polaris subliniază că „transmisiile variabile continuu mecanice sunt mai ușor și mai ieftin de fabricat decât alternativele hidraulice sau electronice. CVT-urile cu curea de cauciuc sunt de asemenea mai ieftin de produs decât cele cu curea de oțel”. Cu toate acestea, compania recunoaște limitarea majoră a acestor sisteme: odată instalat, un CVT clasic este setat pe anumite configurații și nu poate fi ajustat în timpul funcționării vehiculului.

Brevetul descrie „aparate, sisteme și metode pentru modificarea rapoartelor de viteză în transmisiile variabile continuu”, folosind mecanisme mecanice, electrice sau pneumatice pentru a schimba poziția unei fulii mobile din interiorul transmisiei. Practic, acest lucru ar permite șoferului să reducă raportul pentru tracțiune maximă la viteze mici (off-road tehnic) sau să îl mărească pentru performanțe sporite la viteze mari, prin simpla acționare a unui buton.

Posibile aplicații și modele vizate

Desenele tehnice incluse în documentația brevetului prezintă sistemul instalat pe un Polaris RZR, însă compania utilizează frecvent acest model ca bază în ilustrațiile brevetelor, fără a garanta implementarea imediată pe acest vehicul. Cu toate acestea, dat fiind succesul comercial al gamei RZR, există șanse considerabile ca această inovație să fie introdusă pe acest model sau pe versiuni viitoare.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...