Toyoda Gosei dezvoltă un airbag dedicat motocicliștilor: tehnologia care ar putea schimba radical siguranța pe două roți

impact intre o motocicleta si o masina neagra intr-o hala de testare
Sursa Foto: Toyoda

De peste trei decenii, airbag‑ul auto a salvat aproximativ 50.000 de vieți, potrivit datelor administrației americane NHTSA. Motocicliștii, însă, au rămas în afara acestei revoluții tehnologice, fiind expuși unor riscuri de 28 de ori mai mari de deces într‑un accident față de ocupanții unui autoturism. Acest decalaj ar putea fi, în sfârșit, redus odată cu anunțul companiei japoneze Toyoda Gosei, care lucrează la un airbag special conceput pentru motociclete.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Primele teste reale, primele semne promițătoare

Producătorul, renumit pentru sistemele sale de siguranță din industria auto, a publicat recent imagini de la un test de impact în care o motocicletă lovește lateral o Honda. În fotografii se vede clar că airbag‑ul s‑a declanșat la momentul coliziunii, „absorbând o parte din energia impactului” – un pas crucial pentru reducerea traumelor suferite de rider.

Reprezentanții companiei au explicat că inspirația proiectului vine din statistica alarmantă a Organizației Mondiale a Sănătății: aproximativ 360.000 de utilizatori de vehicule pe două și trei roți își pierd viața anual pe drumurile publice. „Pe baza experienței noastre în sisteme auto de siguranță, vizăm un «early market launch» al unui airbag cu performanțe ridicate de protecție, care să poată fi montat în spațiul limitat al unei motociclete”, au declarat inginerii Toyoda Gosei.

Provocări tehnice și planuri de dezvoltare

Dezvoltarea unui airbag pentru motociclete diferă fundamental de cea a sistemelor din automobile. Vehiculul pe două roți nu oferă un interior rigid care să susțină perna de aer, iar dinamica accidentelor implică multiple unghiuri și viteze de impact. „Vom folosi simulări avansate și teste reale pentru a crea airbag‑uri care să «depășească dificultățile de protejare a motocicliștilor»”, adaugă compania, menționând că se analizează deja datele primelor ciocniri controlate.

Un context global îngrijorător

În Statele Unite, anul 2023 a adus 6.335 de decese în rândul motocicliștilor, cel mai mare număr din ultimele cinci decenii. Tendința este similară și în Europa, unde ponderea victimelor pe două roți rămâne disproporționat de ridicată. În România, accidentele moto grave cresc odată cu popularitatea tot mai mare a transportului pe două roți, mai ales în aglomerările urbane—iar soluțiile de protecție activă devin o nevoie stringentă.

Ce urmează?

Deși Toyoda Gosei nu a oferit un calendar exact, expresia „lansare pe piață într‑un orizont apropiat” sugerează că primele prototipuri comerciale ar putea fi prezentate în următorii ani. Dacă rezultatele testelor vor confirma performanțele inițiale, noul airbag ar putea marca un moment de cotitură pentru siguranța motocicliștilor, la fel cum s‑a întâmplat în anii ’90 în industria auto.

Pentru pasionații de motociclete, vestea aduce speranța că progresul tehnologic poate transforma radical felul în care sunt protejați pe șosele. Iar pentru Toyoda Gosei, proiectul reprezintă o oportunitate de a extinde moștenirea airbag‑ului auto într‑un domeniu unde fiecare inovație poate face diferența între viață și moarte.

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...