La 1 iulie 2025, Yamaha Motor Co., Ltd. a marcat împlinirea a 70 de ani de la înființare. Povestea companiei începe în mod neașteptat în cadrul Nippon Gakki, cunoscută astăzi sub numele de Yamaha Corporation, unul dintre cei mai importanți producători de instrumente muzicale din Japonia. Într-un context economic postbelic, decizia de a pătrunde pe piața motocicletelor a fost privită cu surprindere de public și de industrie.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
De la instrumente muzicale la propulsoare pe două roți
Decizia de a lansa o divizie de motociclete a aparținut lui Genichi Kawakami (1912–2002), cel de-al patrulea președinte al Nippon Gakki și fondatorul Yamaha Motor. În perioada în care compania muzicală înregistra rezultate solide, Kawakami a considerat că este responsabilitatea conducerii să identifice noi oportunități de afaceri. Printre alternativele evaluate, motocicletele au fost alese, în parte, pentru a reutiliza echipamentele de prelucrare rămase din perioada în care Nippon Gakki fabrica elice din lemn și metal pentru avioane, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
La momentul respectiv, existau deja aproximativ 180 de producători de motociclete în Japonia. În ciuda statutului său de nou-venit, compania nu a privit la standardele locale, ci a avut ca reper calitatea internațională. Genichi Kawakami a declarat: „Nu este un produs adevărat dacă nu este de clasă mondială” și „Dacă te apuci de ceva, fii cel mai bun”.
Primul model: YA-1 și nașterea Yamaha Motor
Dezvoltarea primei motociclete s-a desfășurat în secret, cu un număr restrâns de ingineri. Rezultatul a fost modelul YA-1, cu un motor de 125 cmc, inspirat din modelul RT125 al producătorului german DKW, care nu era protejat prin patent. Inovațiile aduse au inclus o cutie de viteze cu patru trepte în loc de trei, un demaror kickstarter mai ușor de folosit și un design unic al pedalelor pentru schimbător și demaror, montate pe același ax.
Motocicleta s-a remarcat și prin schema de culori în două tonuri, roșu și crem, contrastând cu modelele predominant închise la culoare existente la acea vreme. Datorită aspectului distinct, YA-1 a fost poreclită Akatombo – „libelula roșie”.
Yamaha Motor a fost înființată oficial la 1 iulie 1955, prin separarea diviziei de motociclete din cadrul Nippon Gakki. La doar nouă zile după fondare, YA-1 a ocupat primele locuri în cursa de urcare pe Muntele Fuji, una dintre cele mai importante competiții moto din Japonia. Acest succes a propulsat rapid notorietatea noii companii la nivel național.
Deși prețul de 138.000 yeni pentru YA-1 era considerabil — într-o perioadă în care salariul mediu al unui absolvent de facultate era de 10.000 yeni (aproximativ 28 euro), motocicleta avea un preț echivalent cu 383 euro în valoarea istorică a valutei. Cu toate acestea, modelul a fost un succes, cu 11.000 de unități vândute în cei trei ani de producție.
Percepția publicului și moștenirea lăsată
La momentul intrării Nippon Gakki în industria moto, reacțiile publicului japonez au fost amestecate. Unele voci ironizau inițiativa, spunând: „Un producător de piane face motociclete? Oare evacuarea cântă do, re, mi, fa?” sau „Când cânți la pian ai mâinile curate. De ce le-ai murdări cu ulei?”
La 70 de ani de la acea decizie curajoasă, Yamaha Motor s-a transformat într-o companie globală cu peste 54.000 de angajați și activitate în peste 180 de țări și teritorii.
Cu ocazia Zilei Yamaha — celebrată la 1 iulie, pentru Yamaha Motor, și la 12 octombrie, pentru Yamaha Corporation — compania rememorează începuturile sale și viziunea fondatorului Genichi Kawakami, care a marcat istoria unui brand devenit simbol al inovației și al excelenței în domeniul mobilității.