O companie germană a dezvoltat o soluție AI care crește cu peste 15% precizia estimării temperaturii motoarelor electrice

motor masina electrica
Sursa foto: ZF Press Center

ZF, unul dintre cei mai mari furnizori globali de tehnologie pentru industria auto, a prezentat recent TempAI, o soluție bazată pe inteligență artificială care îmbunătățește cu peste 15% precizia estimării temperaturii motoarelor electrice. Această precizie sporită permite o utilizare mai eficientă a potențialului termic al motorului electric, fără a fi nevoie de modificări hardware suplimentare.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

„Această tehnologie ne permite să creștem și mai mult eficiența și fiabilitatea propulsoarelor noastre. În același timp, TempAI demonstrează cum dezvoltarea bazată pe date poate fi nu doar mai rapidă, ci și mai sustenabilă și mai performantă,” a declarat Dr. Stefan Sicklinger, responsabil AI, Inginerie Digitală și Validare în cadrul departamentului de Cercetare și Dezvoltare al ZF.

Potrivit companiei, tehnologia este pregătită pentru producția de serie și va fi disponibilă pentru noua generație de motoare electrice ZF.

TempAI funcționează pe baza unei platforme care generează automat modele fizice pornind de la datele măsurate și le operationalizează într-un timp foarte scurt. Unitățile de control deja existente pe vehicule sunt suficiente, deoarece modelele AI necesită resurse de calcul reduse. Aceasta duce la o implementare rentabilă la scară largă.

Unul dintre principalele avantaje oferite de TempAI este posibilitatea de a extrage mai multă putere din motorul electric, printr-o gestionare mai precisă a limitei termice de operare. Astfel, vehiculele electrice ar putea obține până la 6% mai multă putere maximă și o creștere verificabilă a eficienței în ciclul WLTP, standardul internațional pentru măsurarea emisiilor și consumului în condiții realiste de conducere. În condiții de condus dinamic, cum ar fi pe celebrul circuit Nürburgring Nordschleife, consumul de energie ar putea fi redus cu până la 18%, în funcție de stilul de conducere.

În plus față de avantajele de performanță, TempAI aduce și beneficii ecologice și economice. Optimizarea designului termic contribuie la reducerea cantității de pământuri rare grele necesare pentru producția motoarelor electrice, resurse care sunt atât costisitoare, cât și dificil de obținut într-un mod sustenabil. Totodată, ZF estimează că timpul de dezvoltare pentru fiecare proiect poate fi redus de la câteva luni la doar câteva zile, ceea ce înseamnă costuri mai mici și o reacție mai rapidă la cerințele pieței.

Tehnologia TempAI se bazează pe volume mari de date colectate în timpul testelor funcționale pe bancurile de testare și pe vehiculele de probă. În prezent, temperaturile din interiorul rotorului sunt dificil de măsurat direct și presupun costuri ridicate, însă AI-ul ZF analizează datele existente – cum ar fi temperaturile din jurul motorului și vitezele rotorului – pentru a construi modele precise de comportament termic. Algoritmii sunt antrenați să identifice și să coreleze acei factori care influențează cel mai mult variațiile de temperatură în rotor și stator.

ZF subliniază că soluția poate fi aplicată fără a necesita componente hardware suplimentare, ceea ce o face ușor de integrat în platformele existente. „Tehnologia bazată pe AI devine astfel un instrument practic și scalabil, capabil să aducă îmbunătățiri semnificative într-un interval de timp foarte scurt,” a mai precizat Dr. Sicklinger.

Prin lansarea TempAI, ZF își propune să răspundă cerințelor tot mai ridicate pentru eficiență, fiabilitate și sustenabilitate în sectorul vehiculelor electrice, marcând un pas important în direcția optimizării controlului termic al motoarelor electrice cu ajutorul inteligenței artificiale.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...