Registrul Auto Român (RAR) atrage atenția asupra unui mit frecvent întâlnit la cumpărătorii de autoturisme second-hand provenite din afara Uniunii Europene. Instituția clarifică faptul că mașinile importate din Canada nu beneficiază de certificatul de înmatriculare românesc (CIV) în aceleași condiții ca vehiculele fabricate pentru piața europeană, așa cum se vehiculează uneori în spațiul public, informează Alba24.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Potrivit RAR, autovehiculele provenite din Canada nu sunt omologate conform normelor Uniunii Europene. Din acest motiv, pentru a putea fi înmatriculate în România, ele trebuie să parcurgă o procedură de omologare individuală. Procesul include:
- un test dinamic pentru stabilirea normei de poluare (CIV se eliberează doar dacă mașina respectă cel puțin standardul Euro 3),
- verificarea marcajelor de omologare ale componentelor și subansamblurilor,
- inspecția tehnică și analiza conformității cu reglementările europene.
În schimb, vehiculele construite special pentru piața europeană primesc CIV direct, fără aceste verificări suplimentare.
Atenție la documentele de achiziție
RAR avertizează cumpărătorii să fie atenți la actele care însoțesc mașina. Dacă în documentele de proveniență autoturismul apare ca „scos din uz”, „nereparabil” sau destinat exclusiv pieselor de schimb („parts only”), el nu va putea fi înmatriculat în România, indiferent de starea sa tehnică.
Recomandări pentru cumpărători
Instituția le recomandă celor interesați de vehicule din afara UE sau AELS (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția) să solicite din timp informații oficiale de la RAR cu privire la proceduri și costuri. În acest fel pot fi evitate achizițiile păguboase.
Noul serviciu RAR eXpert
Pentru a sprijini cumpărătorii de autoturisme second-hand, RAR a lansat serviciul RAR eXpert. Acesta le permite celor interesați să verifice mașina înainte de achiziție, printr-o expertiză realizată la sediul RAR Grivița, pe baza unei programări.
Specialiștii instituției pot identifica probleme ascunse precum manipularea kilometrajului, reparații neconforme ale structurii de rezistență sau defecțiuni majore care nu sunt vizibile la o simplă inspecție. La final, proprietarul primește un raport complet de expertiză, util pentru a lua o decizie informată.
RAR subliniază că două din zece mașini prezentate la instituție au probleme de identificare, motiv pentru care verificarea preventivă este esențială.