Producătorii auto formează alianțe cu firme de vehicule electrice pentru a evita amenzile UE privind emisiile

Fabrica de vehicule electrice în China
Sursa foto: IMAGO / imago stock&people / Profimedia

Mai mulți producători auto tradiționali au format alianțe cu companii care produc vehicule electrice (EV), pentru a evita amenzile impuse de Uniunea Europeană din cauza depășirii limitelor de emisii de carbon, informează Reuters. Măsura vine în contextul în care tranziția către electromobilitate în Europa este mai lentă decât anticipaseră autoritățile și industria.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Potrivit sursei citate, amenzile prevăzute de Comisia Europeană pentru depășirea pragurilor de emisii ar putea ajunge până la 15 miliarde de euro. Inițial, calculul era stabilit pentru nivelurile din 2025, însă în luna martie executivul european a acceptat ca evaluarea să se bazeze pe media emisiilor din perioada 2025–2027, ca urmare a presiunilor exercitate de constructorii auto. Astfel, companiile au mai mult timp pentru a-și ajusta portofoliile și a-și îmbunătăți media de emisii la nivel de gamă.

Toate alianțele existente, denumite „pool-uri” și gestionate de așa-numiți „pool managers”, urmează să expire la finalul acestui an, dar se estimează că vor fi reînnoite în perioada următoare. Prin aceste parteneriate, constructorii care produc mai puține vehicule electrice pot cumpăra credite de emisii de la producătorii care dețin o cotă ridicată de modele zero emisii, compensând astfel deficitul propriu.

Printre cele mai recente alianțe se numără cea formată în octombrie între producătorul japonez Nissan și gigantul chinez al vehiculelor electrice BYD. De asemenea, la sfârșitul lunii septembrie, compania sud-coreeană KG Mobility (fostul SsangYong) a intrat într-un parteneriat similar cu producătorul chinez Xpeng.

Cea mai amplă alianță este cea coordonată de Tesla, formată încă din ianuarie, care include companii precum Stellantis, Toyota, Ford, Leapmotor, Mazda și Subaru. În martie, pool-ul Tesla s-a extins, fiind completat de producătorii japonezi Honda și Suzuki. Prin aceste acorduri, Tesla – care are o medie de emisii foarte scăzută datorită producției exclusiv electrice – vinde surplusul de credite altor companii, permițându-le acestora să evite penalități financiare majore.

Un alt pool important este cel creat tot la începutul anului, condus de Mercedes-Benz, care include Volvo Car, Polestar și Smart Automobile. Volvo și Polestar sunt ambele susținute de grupul chinez Geely, al cărui președinte, Li Shufu, deține 9,69% din acțiunile Mercedes, fiind al doilea cel mai mare acționar al companiei germane după BAIC Group, controlat tot din China. Smart Automobile este o societate mixtă între Mercedes și Geely.

Potrivit companiei de consultanță AlixPartners, vehiculele electrice au reprezentat 12% din totalul vânzărilor de autoturisme din Europa în 2024, procent care ar urma să crească la 15% în 2025. Estimările indică o cotă de piață de 24% în 2027 și 40% până la sfârșitul deceniului.

Aceste alianțe subliniază dependența continuă a producătorilor auto de marii jucători din segmentul electric, într-un moment în care piața europeană încearcă să echilibreze tranziția ecologică cu realitățile economice și ritmul lent al cererii pentru vehicule electrice.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...