Mărcile chinezești de mașini electrice Neta și Zeekr sunt acuzate că au raportat vânzări fictive pentru a-și atinge țintele comerciale, folosind o schemă bazată pe înregistrarea de asigurări înainte de vânzarea reală a vehiculelor. Informațiile au fost obținute de Reuters din documente interne și interviuri cu dealeri și cumpărători.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Potrivit sursei citate, Neta a raportat vânzări anticipate pentru cel puțin 64.719 vehicule între ianuarie 2023 și martie 2024, ceea ce reprezintă mai mult de jumătate din totalul de 117.000 de unități anunțat în aceeași perioadă. Practica a presupus încheierea polițelor de asigurare obligatorie înainte ca mașinile să ajungă efectiv la clienți, ceea ce, conform regulilor din China, permite înregistrarea lor drept „vândute”.
Zeekr, marca premium deținută de grupul Geely, a aplicat aceeași metodă la finalul anului 2024 în orașul Xiamen, prin intermediul dealerului său principal din zonă, Xiamen C&D Automobile, deținut de stat. Reuters a consultat chitanțe, documente și a discutat cu cumpărători și dealeri implicați în tranzacții.
„Compania ne-a transmis clar că, din moment ce mașinile sunt deja asigurate, ele sunt considerate vândute”, a declarat un dealer Neta sub protecția anonimatului. Acesta a adăugat că multe dintre aceste vehicule au rămas în stoc, nevândute, luni întregi.
Trei cumpărători ai mărcii Neta au declarat că nu au fost informați despre faptul că asigurarea fusese activată înainte de achiziție. Au aflat acest lucru abia când polița a expirat prematur. Un alt cumpărător Zeekr a povestit că a primit o reducere de 3.000 de yuani și un voucher de încărcare în valoare de 10.000 de yuani, fără să fie informat că vehiculul fusese deja asigurat.
Zeekr a reacționat pe platforma Weibo susținând că vehiculele în cauză erau destinate expunerii în showroom-uri și că asigurările au fost încheiate pentru a permite deplasarea în siguranță. Compania a evitat să răspundă direct dacă aceste unități au fost sau nu incluse în statisticile de vânzări, dar a anunțat constituirea unei echipe speciale pentru a investiga acuzațiile.
Geely, compania-mamă a Zeekr, a respins acuzațiile aduse în presa de stat și nu a comentat pe marginea informațiilor publicate de Reuters.
Practica „mașinilor uzate cu zero kilometri”, în care vehiculele sunt considerate vândute înainte de livrare, este tot mai frecventă pe fondul unei competiții intense în industria auto din China, marcată de supraproducție și reduceri masive de prețuri. Autoritățile chineze și presa de stat au început recent să critice public această practică. Ministerul Industriei ar avea în plan interzicerea revânzării mașinilor în termen de șase luni de la înregistrarea inițială.
„Această metodă de cosmetizare a performanței nu este de dorit”, a comentat Li Yanwei, analist în cadrul Asociației Dealerilor Auto din China.
Marca Neta, deținută de Zhejiang Hozon New Energy Automobile, se confruntă cu dificultăți financiare majore și a intrat în insolvență în luna iunie 2025. După un vârf de 152.000 de vehicule vândute în 2022, vânzările au scăzut la 87.948 în 2023, iar în primul trimestru din 2025 au fost livrate doar 1.215 unități.
Potrivit datelor oficiale din Xiamen, în decembrie 2024 Zeekr a raportat 2.737 de vânzări, dar doar 271 de vehicule au fost înmatriculate efectiv pentru circulație. Restul ar fi rămas în stoc sau au fost transferate ulterior altor orașe.
Asociații de dealeri din regiunea Deltei Fluviului Yangtze au cerut recent ca producătorii să reducă țintele de vânzări și să oprească practicile de falsificare a cifrelor, invocând presiunile exercitate de companii asupra rețelei de distribuție.