Mulți șoferi sunt atrași de mașinile electrice, însă există anumite temeri care îi împiedică să facă și trecerea efectivă la această tehnologie, iar una dintre cele mai mari este reducerea autonomiei în timp. În ciuda faptului că majoritatea constructorilor oferi garanții îndelungate la baterii, această temere îi îndepărtează pe mulți potențiali clienți, în afara prețurilor mai ridicate și a infrastructurii de încărcare deficitare în anumite zone.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Reticența este de înțeles, întrucât bateria este cea mai scumpă componentă a unei mașini electrice.
Clubul german automobilistic ADAC a realizat un test extins pentru a afla cu cât se diminuează autonomia unui model electric în timp, iar rezultatele cercetării sugerează că temerilor de reducere a autonomiei odată cu trecerea timpului nu sunt chiar atât de justificate.
Testul a pornit pe 7 mai 2021, după ce modelul VW ID.3 Pro S a fost comandat și livrat, prețul variantei de echipare Trim fiind de 48.550 de euro.
ADAC nu a menajat mașina
ADAC a testat un model Volkswagen ID.3 timp de patru ani și 172.000 de kilometri, descoperind la final că hatch-back-ul german a pierdut doar 13 kilometri din autonomia totală în decursul anilor.
La începutul testului, modelul Volkswagen ID.3 Pro S Tour echipat cu o baterie de 77 kWh a obținut o autonomie de 438 de kilometri în condiții reala de trafic, spre deosebire de autonomia de 525 km în ciclu WLPT anunțată de constructor. Patru ani mai târziu, aceeași mașină poate parcurge 425 de kilometri înainte să fie nevoie de o reîncărcare.
În timpul testului, ADAC nu a menajat mașina. În ciuda recomandărilor VW, care spun că bateria modelului ID.3 nu ar trebui niciodată încărcată la 100% decât dacă este neapărat necesar, pentru a prelungi durata de viață a acumulatorilor, șoferii ADAC au încărcat mereu mașina testată la 100% și deseori au lăsat mașină parcată cu bateria plină – un alt lucru pe care Volkswagen nu îl recomandă.
Același update a îmbunătățit și viteza de încărcare a bateriei
Testările independente ale bateriei pe durata experimentului au arătat că bateria era la nivelul de 96% după aproximativ 22.000 km, apoi a scăzut la 94% la 84.300 kilometri. La finalul testului, la 170.000 km, capacitatea bateriei era de 91%, o valoare bună chiar dacă metoda de testare Aviloo are o marjă de eroare de +/- 3%. Garanția VW în privința bateriei intră în vigoare doar dacă nivelul bateriei scade sub 70%.
Totodată, testul de consum a pornit de la 20 kWh la 100 km, scăzând la 18,3 kWh după 170.000 km. Motivul este un update software primit de mașină în 2023, care controlează mai eficient temperatura bateriei. Același update a îmbunătățit și viteza de încărcare a bateriei, care a crescut de la 125 kWh la maximum de 160 kWh, reducând cu 2 minute timpul de încărcare de la 10% la 80%. Inginerii germani de la ADAC au subliniat și zonele problemă ale mașinii, la interior.
Controlul climatizării și al volumului, dar și butoanele capacitive de pe volan sunt nepractice, iar sistemul de infotainment rulează greoi. În același timp au subliniat plusurile modelului, printre care manevrabilitatea, fiabilitatea, spațiul interior și dotările consistente.
Viteza (sau mai degrabă puterea) de încărcare nu se măsoară în kWh.