Aeva Technologies furnizează senzori pentru testele Airbus privind rularea autonomă a aeronavelor până la poarta de îmbarcare

avion Airbus care ruleaza pe pista
Photo by Steve001 on Pixabay

Compania americană Aeva Technologies a anunțat că va furniza senzori pentru o inițiativă a Airbus destinată dezvoltării unor avioane capabile să ruleze autonom la sol, de la pistă până la poarta de îmbarcare. Sistemele Aeva vor fi utilizate de Airbus UpNext, divizia de cercetare și inovație a producătorului european, în cadrul unor teste desfășurate la aeroportul Toulouse-Blagnac din Franța, potrivit Reuters.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Proiectul presupune echiparea unui camion de testare și a unei aeronave Airbus A350-1000 cu senzori lidar avansați, care vor permite cartografierea tridimensională a împrejurimilor și detectarea în timp real a vitezei obiectelor aflate în apropiere. Aceste tehnologii sunt esențiale pentru ca o aeronavă să poată efectua rulajul autonom în condiții sigure, fără intervenția directă a pilotului.

Aeva, companie fondată de foști ingineri Apple și Nikon, este specializată în dezvoltarea de senzori de tip lidar (Light Detection and Ranging), care se diferențiază prin capacitatea lor de a măsura nu doar distanțele, ci și viteza relativă a obiectelor. Această funcție este deosebit de importantă în contextul aviației, unde precizia și viteza de reacție sunt critice.

„Toți lucrăm în direcția automatizării, iar aceasta este o extindere nouă pentru noi în domeniul aerospațial. Este un proiect concentrat pe prezent – pentru a îmbunătăți eficiența pe aeroport și a reduce sarcina de lucru a piloților”, a declarat pentru Reuters CEO-ul Aeva Technologies, Soroush Salehian. Potrivit acestuia, colaborarea cu Airbus va include montarea mai multor senzori pe aeronava de test și va contribui la dezvoltarea unor sisteme de asistență și automatizare la sol.

Detaliile financiare ale parteneriatului nu au fost făcute publice, iar Aeva nu a oferit informații suplimentare despre volumul contractului sau durata estimată a colaborării.

Proiectul Airbus UpNext face parte din eforturile mai largi ale industriei aviatice de a crește nivelul de automatizare în operațiunile aeroportuare.

În prezent, rulajul aeronavelor de la pistă la poarta de îmbarcare și invers este o operațiune consumatoare de timp și combustibil, care implică coordonarea între piloți, controlori de trafic aerian și personalul de la sol. Automatizarea acestui proces ar putea contribui la creșterea eficienței, reducerea emisiilor și îmbunătățirea siguranței operaționale.

Airbus a testat anterior diverse tehnologii autonome în cadrul inițiativelor sale de cercetare. În 2020, compania a realizat primele teste de decolare și aterizare complet automate cu un A350, folosind tehnologii de recunoaștere vizuală.

Rularea autonomă pe sol reprezintă un pas următor logic în dezvoltarea unor aeronave cu un grad ridicat de autonomie.

Aeva își extinde astfel portofoliul de aplicații ale tehnologiei lidar, care este utilizată în mod obișnuit în industria auto pentru dezvoltarea vehiculelor autonome și a sistemelor avansate de asistență pentru șoferi. Implicarea în sectorul aerospațial deschide noi oportunități pentru companie și consolidează interesul tot mai mare pentru integrarea senzorilor lidar în medii complexe și reglementate strict, precum cel al aviației comerciale.

Colaborarea dintre Aeva și Airbus evidențiază tendința crescândă de convergență între tehnologii dezvoltate inițial pentru industria auto și aplicarea lor în domenii precum transportul aerian.

Într-un mediu în care eficiența operațională și sustenabilitatea devin priorități, soluțiile autonome capabile să reducă timpii de așteptare și consumul de combustibil pot deveni un element-cheie al viitorului aviației.

Pentru moment, testele se vor concentra pe rularea la sol în condiții controlate, dar succesul acestora ar putea deschide calea pentru introducerea unor funcții autonome mai avansate în operarea zilnică a aeronavelor comerciale. Airbus nu a precizat când ar putea fi implementate aceste tehnologii la scară largă, însă proiectul marchează un nou pas în direcția unei aviații mai automatizate și mai eficiente.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...