Un dirijabil hibrid cu heliu, ar putea fi viitorul aviației americane? HAV Airlander a aterizat oficial în SUA și promite să rescrie regulile, atât ale logisticii de apărare, cât și ale zborului cu emisii reduse de carbon, potrivit AerospaceGlobalNews.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Plutind ușor la 6.200 de metri, alimentat cu heliu și cu o formă desprinsă dintr-un vis futurist, Airlander este mai mult decât o siluetă ciudată la orizont. Ar putea fi aeronava de care are nevoie secolul XXI. Ceea ce a început ca o explorare teoretică la Școala Postuniversitară Navală a SUA a evoluat într-o descoperire tehnologică tangibilă, datorită viziunii combinate a inovatorului aerospațial britanic Hybrid Air Vehicles (HAV) și a personalului de apărare american cu viziune de viitor.
Săptămâna aceasta, HAV a anunțat oficial crearea filialei sale americane, Hybrid Air Vehicles USA, o expansiune strategică majoră care semnalează cât de serios este luată compania de către liderii americani din domeniul apărării, industriei și logisticii.
HAV deja planifică producția
Noua companie HAV USA va fi condusă de veteranul aerospațial John Schumacher, fost oficial NASA și strateg în apărare, care numește această mișcare „un nou capitol în inovația aerospațială transatlantică”.
HAV se află în etapele finale de planificare pentru producția lui Airlander 10.
Airlander 10, cu un design modular al sarcinii utile, este capabil să transporte peste 100 de pasageri și o sarcină utilă de marfă de zece tone.
Alternativ, poate oferi o cabină bine instrumentată pentru supraveghere persistentă, recunoaștere și comunicații în scopuri de securitate națională, comerciale sau de răspuns în caz de dezastru.
„Airlander va oferi capabilități vitale pentru securitatea națională și comerțul SUA. Zile interesante ne așteaptă!”, spune Schumacher, care este acum președintele Hybrid Air Vehicles USA.
Cum a ajuns inovatorul HAV Airlander în SUA
Povestea călătoriei americane a lui Airlander nu începe într-o sală de consiliu, ci într-o sală de clasă. Căpitanii Ben Cohen și John Schmaltz, doi ofițeri din Corpul Pușcașilor Marini ai SUA care studiază la Școala Postuniversitară Navală, au început să pună ceea ce acum pare a fi o întrebare fundamentală: Ar putea o aeronavă hibridă civilă precum Airlander să ofere răspunsuri la cele mai dificile provocări logistice și de mobilitate ale Pentagonului în zonele disputate?
Lucrarea lor a atras atenția Biroului Operațional pentru Energie al Departamentului Apărării, care a finanțat un proiect comun intitulat „Suport logistic zero carbon prin intermediul aeronavelor hibride”.
Ceea ce a urmat a fost o colaborare puternică între HAV și Comandamentul Indo-Pacific al SUA pentru a explora modul în care Airlander ar putea sprijini supravegherea, comunicațiile și logistica pe vastele întinderi limitate din punct de vedere al infrastructurii din Pacific.
Acum, odată cu înființarea HAV USA și cu lansarea în serviciu comercial până în 2029, aceste teorii practice devin realități operaționale.
„Anticipăm aeronave în serviciu cu clienții începând cu 2029, zborurile de testare urmând să înceapă înainte de această dată. Cronologia exactă depinde de o varietate de factori, inclusiv comenzi, certificare și progresul construcției”, declară, cu încredere, oficialul american.
Credit foto: HAV
Aeronava care poate ateriza oriunde
Airlander nu este o aeronavă obișnuită. Tehnic, este o aeronavă hibridă, care combină portanța aerodinamică, heliul plutitor și tracțiunea vectorială, oferindu-i capacitatea de a decola și a ateriza vertical de pe aproape orice suprafață plană, fără a fi necesare piste sau porturi în ape adânci.
Poate transporta peste zece tone de marfă, peste 100 de pasageri sau echipamente avansate de supraveghere pentru misiuni de informații de durată.
Și, deși zboară cu o viteză modestă, de 130 km/h, nu este construită pentru viteză; este construită pentru rezistență și sustenabilitate. Poate rămâne în aer până la cinci zile, oferind un timp de așteptare de neegalat pentru supravegherea militară sau operațiunile de ajutor de urgență în zone îndepărtate.
Consumul redus de combustibil și sistemul de propulsie hibrid-electric îl fac un concurent cu emisii zero pentru viitorul aviației, oferind alternative ecologice la transportul aerian și maritim de marfă, călătoriile regionale și operațiunile de apărare.
De la supravegherea arctică la călătoria între insule din Pacific, versatilitatea lui Airlander atrage atenția strategilor. Coca sa umplută cu heliu produce un semnal radar minim, motoarele sale fără turbină au semnături infraroșii scăzute și poate opera la altitudini sigure față de armele ușoare și sistemele portabile de apărare aeriană.
Uriașul aproape nedetectabil
Cu structura sa imensă cu două baloane, denumită afectuos în unele cercuri „fese zburătoare”, HAV Airlander nu pare o aeronavă care ar putea fi greu de observat. Totuși, în ciuda dimensiunilor sale vaste, este surprinzător de discretă.
Coca lui Airlander are un semnal radar relativ scăzut, deoarece este construită din material textil și umplută cu heliu. Motoarele sale sunt electrice, nu turbine cu gaz și, prin urmare, au radiații infraroșii relativ scăzute. De asemenea, sunt distanțate pe scară largă, ceea ce reduce și mai mult semnătura termică a aeronavei.
Poate zbura până la altitudini de 6.000 de metri, cu mult peste raza de acțiune a armelor de calibru mic și a majorității sistemelor portabile de apărare aeriană.
„Capacitatea Airlander de a zbura, a ateriza și a susține operațiuni în medii izolate, austere sau deteriorate răspunde direct nevoilor armatei americane pentru logistică contestată și operațiuni distribuite”, spune CEO-ul Grundy.
„Interesul tot mai mare pentru Airlander din partea SUA susține noi oportunități de creștere și piață.”
Din punct de vedere comercial, oferă, de asemenea, soluții în domeniul ecoturismului de lux, al răspunsului în caz de dezastru și al mobilității regionale punct-la-punct, oferind o opțiune cu emisii reduse de carbon, mai rapidă decât transportul maritim de marfă, dar mai curată decât aviația convențională.

Credit foto: HAV
Dirijabilul HAV, un pas în noua eră a aviației
În culise, HAV continuă planificarea producției pentru Airlander 10, primul model din serie.
Dar designul se scalează ușor, iar variantele viitoare pot transporta până la 200 de tone. Compartimentele sale modulare de sarcină utilă pot fi configurate în câteva ore pentru misiuni variind de la marfă la comunicații și ISR (informații, supraveghere și recunoaștere).
În mod esențial, întreținerea este simplificată. Spre deosebire de aeronavele tradiționale care necesită hangare, Airlanderul poate fi întreținut la catarg, adesea în spațiu deschis, reducând cerințele de infrastructură.
Chiar și integrarea în spațiul aerian convențional este simplă.
„Vom zbura la fel cum o fac deja elicopterele și aeronavele ușoare, la viteze și altitudini diferite față de avioanele cu reacție, dar în conformitate cu aceleași reguli de trafic”, spun oficialii companiei.
Un viitor sigur pentru Airlander, certificat și civil
HAV lucrează îndeaproape cu Autoritatea Aviației Civile din Marea Britanie pentru a obține certificarea de tip pentru Airlander, asigurându-se că acesta îndeplinește aceleași standarde de siguranță ca orice altă aeronavă de pasageri sau de marfă.
Piloții vor fi special instruiți și evaluați pentru tip, iar aeronava este proiectată pentru a face față unei game largi de climate și provocări operaționale.
Colaborarea companiei cu Școala Postuniversitară Navală a SUA, inclusiv simulări digitale gemene și modelarea misiunilor arctice de către Institutul MOVES, arată cum instrumentele digitale accelerează dezvoltarea conceptelor de apărare cu inovație civilă.
„Regândirea cerului” – de la slogan la misiune
În timp ce aviația se confruntă cu dubla presiune a schimbărilor climatice și a mediilor contestate, ascensiunea Airlander este mai mult decât simbolică. Reprezintă o schimbare în modul în care definim capacitatea: mai puțină viteză, mai multă persistență; mai puțin combustibil, mai multă flexibilitate.
Fie că transportă provizii către un sat inundat, plutește în tăcere deasupra unei zone de supraveghere sau oferă o priveliște de vis asupra cascadelor Islandei, Airlander obligă lumea să se întrebe: „Ce avem nevoie cu adevărat să facă aeronavele noastre?”
Răspunsul ar putea fi: „să se ridice ușor, în tăcere și sustenabil deasupra norilor”.

Ce este o aeronavă hibridă?
O aeronavă hibridă își obține portanța dintr-o combinație de portanță aerodinamică (ca un avion), gaze de transport (ca un dirijabil) și tracțiune vectorială (similară unui elicopter).
Airlander generează până la 40% din portanța sa din aerodinamică prin trecerea aerului peste cocă, iar restul din portanța plutitoare de la heliu.
La viteze mai mici și mai aproape de sol, puterea vectorizată a motorului este utilizată pentru a oferi portanță și manevrabilitate suplimentare pentru decolare, aterizare și manevrabilitate la sol.
Gazul de ridicare compensează greutatea aeronavei, ceea ce înseamnă că este necesară mai puțină energie pentru a o menține în aer. La fel ca un dirijabil, aceasta înseamnă că poate transporta o sarcină utilă mare, poate consuma foarte puțin combustibil și poate zbura mult timp.
Utilizarea portanței aerodinamice înseamnă că Airlander poate genera mai multă sau mai puțină portanță, după cum este necesar. Spre deosebire de un dirijabil, este mai greu decât aerul.
Prin urmare, poate rămâne la sol în timp ce este încărcat, descărcat, alimentat și întreținut, ceea ce înseamnă că necesită puțină sau deloc infrastructură fixă costisitoare.
În acest fel, Airlander combină eficiența, capacitatea și respectul pentru mediu al unui dirijabil cu caracterul practic al unei aeronave normale.
Airlander minimizează nevoia de infrastructură terestră costisitoare pentru a opera aeronava în locuri îndepărtate, permițând în același timp un zbor sigur, silențios, eficient și capabil.

Cine va pilota și cine va cumpăra HAV Airlander?
Piloții Airlander vor avea nevoie de o Licență de Pilot Comercial de Dirijabil, prescurtată CPL(As), plus o Calificare de Tip Airlander. O licență CPL este necesară pentru orice zbor cu orice aeronavă pentru care un pilot este plătit.
HAV a organizat sesiuni de instruire într-un simulator pentru a înțelege cum se face pilotarea Airlander-ului. Potrivit companiei, „aceste sesiuni confirmă că pilotarea Airlander-ului este diferită de alte aeronave, dar nu mai dificilă”.
Au fost deja plasate comenzi pentru aeronavă, fiind obținute precomenzi în valoare de peste 1,4 miliarde de lire sterline (1,9 miliarde de dolari). De remarcat este o comandă de la Air Nostrum, care urmează să fie operatorul de lansare comercială pentru aeronavă.
Compania garantează că Airlander este proiectată și fabricată la aceleași standarde de siguranță ca orice altă aeronavă.
Airlander va avea un certificat de tip de la Autoritatea Aviației Civile (CAA) și este aprobată de CAA pentru a proiecta și construi aeronave. De asemenea, în timpul funcționării, operatorii săi vor fi supuși acelorași reglementări care se aplică altor aeronave.
Airlander a fost proiectată să funcționeze într-o gamă largă de temperaturi de funcționare pentru a permite operarea la nivel mondial. Aceasta include condiții în care ar putea apărea formarea de gheață.