Rusia vrea o creștere de 2000% a producției de avioane Tu-214 până în 2028, dar a produs doar unul în 2024

Avion Tu-214
Avion Tu-214. Credit foto: Dmitry Orlov dvorlov / imageBROKER / Profimedia

Rusia afirmă că va produce 20 de avioane de pasageri Tu-214 anual până în 2028, în ciuda faptului că în 2024 a reușit să finalizeze doar unul. Vicepremierul Denis Manturov a relansat aceste planuri grandioase și susține că statul va construi „cel puțin douăzeci” de astfel de aeronave în următorii trei ani, potrivit DefenseExpress.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Declarația a fost difuzată de presa guvernamentală rusă și vine în contextul intensificării retoricii privind „substituirea importurilor” și independența tehnologică în industria aeronautică. Manturov a menționat că obiectivul este realizarea unui „avion 100% fabricat în Rusia”, fără a preciza însă dacă se referă strict la modelul Tu-214 sau și la alte aparate precum SJ-100 sau MC-21.

De la un avion pe an la 20? O creștere de 2000% în patru ani

În spatele promisiunilor guvernamentale, realitatea industrială este departe de cifrele avansate. În 2023, Uzina de Aviație din Kazan (KAPO), unicul producător al Tu-214, trebuia să livreze trei aparate, dar nu a reușit să finalizeze niciunul. Situația din 2022 a fost similară, când, dintr-un plan de zece avioane, a fost livrat doar unul — Tu-214 RA-64535, care a zburat pentru prima dată abia în 2024.

Pentru a atinge obiectivul de 20 de unități pe an până în 2028, Rusia ar trebui să crească producția cu peste 2000% în doar patru ani, o performanță fără precedent pentru uzina din Kazan, care abia face față unui aparat anual.

Strategie de mobilizare militară, camuflată în producție civilă

Planurile declarate pentru Tu-214 au și o dimensiune militară. Moscova ia în calcul conversia acestor avioane civile în platforme militare, capabile să transporte și să lanseze rachete de croazieră Kh-101 și Kh-22. Astfel, modelul Tu-214 ar putea deveni parte a infrastructurii de mobilizare militară, sub acoperirea unei relansări industriale.

Declarațiile autorităților ruse par să servească mai degrabă unei campanii de imagine decât unei strategii realiste. În lipsa unei extinderi masive a infrastructurii industriale, obiectivul de 20 de avioane Tu-214 pe an rămâne, cel puțin pentru moment, un plan greu de ridicat de la sol.

  • George Radu este un autor care abordează subiecte variate din domeniul tehnologiei, apărării și viitorului. Domeniile sale de expertiză includ inteligența artificială etică, interfețele om-mașină (HMI), realitatea augmentată și virtuală aplicată (XR), precum și impactul social și cultural al noilor tehnologii. Nu se teme să pună întrebări dificile și să exploreze implicațiile filozofice ale inovațiilor tehnologice.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...