Rusia afirmă că va produce 20 de avioane de pasageri Tu-214 anual până în 2028, în ciuda faptului că în 2024 a reușit să finalizeze doar unul. Vicepremierul Denis Manturov a relansat aceste planuri grandioase și susține că statul va construi „cel puțin douăzeci” de astfel de aeronave în următorii trei ani, potrivit DefenseExpress.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Declarația a fost difuzată de presa guvernamentală rusă și vine în contextul intensificării retoricii privind „substituirea importurilor” și independența tehnologică în industria aeronautică. Manturov a menționat că obiectivul este realizarea unui „avion 100% fabricat în Rusia”, fără a preciza însă dacă se referă strict la modelul Tu-214 sau și la alte aparate precum SJ-100 sau MC-21.
De la un avion pe an la 20? O creștere de 2000% în patru ani
În spatele promisiunilor guvernamentale, realitatea industrială este departe de cifrele avansate. În 2023, Uzina de Aviație din Kazan (KAPO), unicul producător al Tu-214, trebuia să livreze trei aparate, dar nu a reușit să finalizeze niciunul. Situația din 2022 a fost similară, când, dintr-un plan de zece avioane, a fost livrat doar unul — Tu-214 RA-64535, care a zburat pentru prima dată abia în 2024.
Pentru a atinge obiectivul de 20 de unități pe an până în 2028, Rusia ar trebui să crească producția cu peste 2000% în doar patru ani, o performanță fără precedent pentru uzina din Kazan, care abia face față unui aparat anual.
Strategie de mobilizare militară, camuflată în producție civilă
Planurile declarate pentru Tu-214 au și o dimensiune militară. Moscova ia în calcul conversia acestor avioane civile în platforme militare, capabile să transporte și să lanseze rachete de croazieră Kh-101 și Kh-22. Astfel, modelul Tu-214 ar putea deveni parte a infrastructurii de mobilizare militară, sub acoperirea unei relansări industriale.
Declarațiile autorităților ruse par să servească mai degrabă unei campanii de imagine decât unei strategii realiste. În lipsa unei extinderi masive a infrastructurii industriale, obiectivul de 20 de avioane Tu-214 pe an rămâne, cel puțin pentru moment, un plan greu de ridicat de la sol.