Rusia încearcă din nou să convingă India să cumpere avioanele sale de luptă de generația a cincea Su-57 și Su-35S. De această dată, oferta vine ambalată într-un pachet atractiv, producție locală în India, acces la codurile-sursă, integrarea armamentului autohton și promisiuni de livrare accelerată. Dar la o privire mai atentă, apar semne de întrebare privind fezabilitatea acestor angajamente, mai ales în contextul sancțiunilor internaționale și al întârzierilor tehnologice.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Potrivit DefenceExpress, partea rusă propune începerea producției versiunii de export Su-57E la uzina Hindustan Aeronautics Limited (HAL) din Nashik, unde au fost deja asamblate peste 220 de avioane Su-30MKI sub licență. Oferta prevede o localizare de 40–60% și acces la tehnologii sensibile, inclusiv motoare și sisteme stealth.
Această abordare ar permite integrarea unor componente dezvoltate în India, cum ar fi rachetele aer-aer Astra, rachetele anti-radiație Rudram sau radarul AESA Virupaksha. Rostec, conglomeratul rus din industria apărării, susține că această colaborare este aliniată cu inițiativa guvernului indian „Make in India” și ar putea sprijini eforturile naționale de a construi un avion de generația a cincea.
Livrare rapidă, dar cu ce motoare?
Rusia promite livrarea primelor 20–30 de avioane Su-57E în doar 3–4 ani, cu finalizarea unui lot complet de 70–100 de aparate până la începutul anilor 2030. O componentă-cheie a ofertei o reprezintă motoarele „AL-51F1”, aflate încă în stadiu de dezvoltare, despre care se afirmă că ar putea fi utilizate și pentru modernizarea actualei flote indiene de Su-30.
Însă aceste motoare sunt departe de a fi gata. Ele au fost prezentate doar sub formă de machete sau prototipuri limitate, iar finalizarea lor a fost amânată pentru cel puțin 2027. Mai mult, India s-a retras din programul Su-57 în 2018, pe motiv că avionul nu îndeplinea standardele internaționale ale generației a cincea.
Su-35S pentru programul MRFA
Pe lângă Su-57, Rusia oferă și Su-35S pentru programul MRFA (Multirole Fighter Aircraft), care prevede achiziția a 117 avioane de luptă. Moscova afirmă că poate livra până la 40 de aparate în doar 2–3 ani, o promisiune îndrăzneață, având în vedere că producția actuală pentru armata rusă este estimată la doar 6–12 avioane anual.
Acest lucru ridică suspiciuni privind capacitatea reală de producție sau, cel puțin, realismul cifrelor prezentate.
Concurență serioasă din partea Franței
Oferta rusă se confruntă însă cu o competiție serioasă din partea Franței. India continuă să achiziționeze avioane Rafale, cu tot cu asamblare locală. Acestea sunt considerate, în general, superioare Su-35S în ceea ce privește performanțele și pot fi echipate cu rachete Meteor cu rază lungă de acțiune.
Un posibil punct slab pentru francezi ar fi rezultatele slabe ale avioanelor lor în confruntările aeriene cu Pakistanul, aspect care ar putea aduce un avantaj avioanelor rusești. Totuși, reputația Rusiei ca furnizor inconstant de armament, alături de problemele logistice generate de sancțiuni, ridică semne de întrebare cu privire la seriozitatea acestor oferte.