Canada caută posibile alternative la acordul său de a cumpăra avioane de luptă americane, în parte pentru că se bazează prea mult pe Statele Unite pentru securitate, a declarat luni prim-ministrul Mark Carney, relatează Reuters.
Carney a făcut aceste comentarii la doar câteva zile după ce a ordonat o revizuire a unui contract în valoare de 19 miliarde de dolari canadieni (13,29 miliarde de dolari) pentru 88 de avioane de luptă F-35 de la Lockheed Martin. Canada este blocată într-un război comercial cu Statele Unite.
Ministerul canadian al Apărării afirmă că contractul rămâne în vigoare, iar Ottawa a făcut un angajament legal de fonduri pentru primele 16 avioane F-35. Carney a precizat că Canada ar căuta serios în altă parte.
„Este clar că relația noastră de securitate … este prea concentrată pe Statele Unite. Trebuie să ne diversificăm”, a declarat el reporterilor în timpul unei vizite la Londra, menționând că Canada a cheltuit aproximativ 80% din bugetul său de apărare pe arme americane.
„Având în vedere nevoia de rentabilitate, având în vedere posibilitatea de a avea o producție substanțială de aeronave alternative în Canada … este prudent și în interesul Canadei să revizuiască aceste opțiuni”, a spus el.
Carney nu a menționat nicio firmă anume. Compania suedeză Saab, care a pierdut contractul pentru avioanele de luptă în favoarea Lockheed Martin, a promis că își va asambla avioanele în Canada.
Firmele canadiene beneficiază, de asemenea, de această relație. Directorul general al Bombardier, Eric Martel, a declarat că se teme că Washingtonul ar putea viza contractele americane ale constructorului de avioane dacă Canada anulează contractul cu Lockheed Martin.
Președintele american Donald Trump a impus taxe vamale Canadei și s-a gândit să o transforme în cel de-al 51-lea stat.
Philippe Lagasse, profesor la Universitatea Carleton, specializat în achiziții publice, a declarat că achiziționarea a 16 F-35 și apoi adăugarea unui alt avion ar fi costisitoare.
Canada, presată de administrațiile americane succesive să crească cheltuielile pentru apărare, a promis anul trecut miliarde de dolari în plus pentru forțele armate și a declarat că cheltuielile militare vor fi mai aproape de obiectivul NATO până în 2030.
Într-un comunicat, Lockheed Martin a afirmat că apreciază legăturile sale cu Canada și a adresat guvernului întrebări privind achizițiile.
În această lună, Washingtonul a întrerupt pentru scurt timp schimbul de informații și livrările de arme către Ucraina, ridicând întrebări cu privire la pericolele potențiale ale unei dependențe prea mari de sistemele americane.
Canada și alți aliați sunt în mare măsură dependenți de Statele Unite pentru alte tipuri de sprijin, cum ar fi capacitatea de a identifica ținte, de a procesa date și de a suprima apărarea aeriană inamică.
„Există o mulțime de oameni care se gândesc din nou chiar acum: «Cât de fiabil va fi accesul la tehnologia militară americană?»”, a declarat David Perry, un expert în domeniul apărării care este președintele think tank-ului Canadian Global Affairs Institute.
„Toate opțiunile, în afara rămânerii la planurile noastre status quo, sunt mult mai puțin bune”.
Canada a semnat contractul pentru F-35 în 2023 și a declarat că se așteaptă ca primul avion să fie livrat în 2026.
Ottawa a prelungit în mod repetat durata de viață a flotei sale de avioane de luptă Boeing CF-18, dintre care unele au mai mult de 40 de ani. Acestea ar trebui să zboare până în 2032, moment în care toate cele 88 de F-35 ar trebui să fie operaționale.
Mișcările națiunilor europene de a crește cheltuielile pentru apărare ar putea fi benefice, deoarece ar putea deschide posibilitatea de a obține mai multe lucrări pentru firmele canadiene, a declarat Carney.