Rusia se confruntă în continuare cu o problemă a rulmenților în 2025, o problemă critică ce continuă să afecteze atât sectorul militar, cât și pe cel industrial.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Sancțiunile impuse de țările occidentale în urma invaziei Ucrainei au vizat în mod specific rulmenții, datorită rolului lor indispensabil în echipamentele militare, cum ar fi tancurile, dronele și sistemele feroviare.
Deși marii producători occidentali, precum SKF și NSK, s-au retras din Rusia, produsele lor continuă să ajungă în această țară prin intermediul unor scheme complexe de intermediere și reexport, care implică adesea țări precum Malaezia, China, Uzbekistan, Vietnam și chiar Germania.
Impactul sancțiunilor și strategiile de eludare
Datele vamale din prima jumătate a anului 2024 arată că rulmenți restricționați în valoare de milioane de dolari sunt încă expediați către Rusia. Pe plan intern, Rusia și-a intensificat producția de rulmenți începând cu 2022, estimările sugerând că aproximativ 70% din rulmenții utilizați în Rusia erau produși intern până în 2021. Cu toate acestea, punctul slab al acestor rulmenți fabricați în Rusia este calitatea lor, în special pentru aplicații specializate în vehicule militare și feroviare. Aceștia nu corespund adesea standardelor occidentale, ceea ce duce la probleme operaționale, cum ar fi defecțiuni ale roților, deteriorarea suspensiei și supraîncălzirea motorului.
Această dependență de alternative de calitate inferioară a provocat, potrivit rapoartelor, opriri ale producției și evenimente care au dus aproape la colapsul unor industrii cheie, precum căile ferate și producția de automobile, subliniind vulnerabilitățile actuale ale Rusiei. Țările terțe joacă un rol esențial în eforturile de eludare. Importurile din țările asiatice, în special din China și Malaezia, au devenit vitale, deși chiar și exporturile chineze de rulmenți cu bile către Rusia au înregistrat o scădere în 2024, revenind la nivelurile dinaintea războiului, ceea ce ar putea indica controale mai stricte sau o reticență în a sprijini deschis războiul Rusiei.
Rulmenții europeni și japonezi continuă să fie folosiți în armamentul rus, adesea prin canale indirecte. Anchete au implicat chiar filiale sau intermediari ai unor companii precum ZKL (Cehia) și SKF din China pentru continuarea livrărilor, în ciuda interdicțiilor oficiale. Penuria persistentă a obligat Rusia să se adapteze, inclusiv prin recondiționarea echipamentelor militare mai vechi, care necesită mai puțini rulmenți moderni, și acceptarea importurilor de calitate inferioară.
Acest lucru are, la rândul său, un impact asupra fiabilității și duratei de viață a vehiculelor și a mașinilor sale. Industria internă a rulmenților este, potrivit rapoartelor, „supraîncărcată cu comenzi”, ceea ce a determinat companiile comerciale locale să majoreze prețurile din cauza ofertei limitate și a obstacolelor logistice.
Surse: United24 Media, Bearing News, Forbes, KSE
Sursa foto: Depositphotos