China lansează în 2025 un „portavion aerian” capabil să controleze roiuri de 100 de drone sinucigașe

Portavion aerian chinez SS-UAV
Credit foto: Costfoto / ddp USA / Profimedia

Într-o mișcare care atrage deja atenția experților militari din întreaga lume, China se pregătește să lanseze în iunie 2025 testele de zbor pentru SS-UAV, o dronă de mare altitudine și anduranță, capabilă să acționeze ca un „portavion aerian”. Proiectul aparține companiei private chineze Jiutian și marchează un pas ambițios în cursa globală pentru supremație în războiul autonom al viitorului, relatează ArmyRecognition.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Prezentată oficial în toamna anului trecut, la salonul aeronautic de la Zhuhai, SS-UAV (un acronim încă neoficializat public) reprezintă o nouă clasă de vehicul aerian fără pilot (HALE – High-Altitude Long-Endurance) conceput pentru a lansa și coordona roiuri de drone.

Conform specificațiilor anunțate, „nava-mamă” va putea transporta până la 100 de microdrone sinucigașe sau un arsenal de muniții ghidate de precizie, la altitudini de până la 15.000 de metri și pe distanțe de aproximativ 7.000 de kilometri.

Cu o masă de aproximativ 15 tone și o anvergură a aripilor de 25 de metri, SS-UAV este proiectată nu doar ca un bombardier sau platformă de recunoaștere, ci ca un nod de comandă aerian capabil să orchestreze operațiuni complexe cu roiuri de drone pe distanțe continentale. Drona va fi dotată cu legături satelitare și sisteme autonome de procesare, permițând coordonarea în timp real a misiunilor de atac, bruiaj sau supraveghere.

Un salt strategic în războiul autonom

Dezvoltarea rapidă a acestui program reflectă accelerarea generală a modernizării militare chineze. Lansarea testelor pentru SS-UAV coincide cu progresele înregistrate de China în dezvoltarea propriului avion de vânătoare de generația a șasea și cu expansiunea masivă a capacităților sale navale și balistice.

În acest context, drona Jiutian se aliniază perfect strategiei de utilizare a tehnologiei autonome pentru proiecția asimetrică a puterii în zonele contestate precum strâmtoarea Taiwan și Marea Chinei de Sud.

„În loc să se bazeze pe portavioane clasice, costisitoare și vulnerabile, China pariază pe soluții dispersate, autonome și greu de contracarat”, afirmă un analist de apărare citat de presa internațională. Prin capacitatea sa de a lansa simultan zeci sau chiar sute de microdrone, SS-UAV poate satura sistemele radar și de apărare ale adversarului, menținând în același timp o prezență aeriană constantă fără riscuri umane directe.

Rival direct pentru Reaper și Global Hawk

Chiar dacă SS-UAV se încadrează în aceeași clasă de zbor cu dronele americane MQ-9 Reaper sau RQ-4 Global Hawk, misiunea sa este diferită. Dacă Reaper se axează pe atacuri punctuale și recunoaștere, iar Global Hawk pe supraveghere strategică, noul model chinezesc combină anduranța cu rolul de coordonare a unui roi de drone, practic funcționând ca un portavion aerian fără echipaj.

Statele Unite au experimentat concepte similare, cel mai notabil fiind programul Gremlins al DARPA – dar niciunul nu a ajuns la testare operațională avansată. În schimb, China pare hotărâtă să transforme ideea în realitate într-un interval de timp remarcabil de scurt: de la primele concepte apărute în 2023, la un prototip funcțional prezentat în 2024 și cu primul zbor de testare programat deja pentru iunie 2025.

Implicații strategice și geopolitice

Arhitectura modulară a dronei Jiutian permite adaptări rapide în funcție de misiune, iar rolul său ca platformă de comandă autonomă deschide un nou capitol în războiul aerian. În teatrele de operațiuni „gri”, zone în care conflictele se desfășoară sub pragul unui război declarat, SS-UAV promite să ofere Chinei un avantaj semnificativ, cu costuri reduse și o flexibilitate tactică sporită.

Pentru planificatorii militari occidentali, apariția unui astfel de sistem complică semnificativ calculele de apărare. Un roi de drone lansat de un „portavion zburător” este dificil de detectat, poate satura sistemele convenționale de apărare și poate opera autonom în zone îndepărtate, fără a pune în pericol piloți sau aeronave tradiționale.

Dacă zborul de testare din iunie 2025 va avea succes, SS-UAV ar putea deveni pilonul central al arhitecturii de luptă aeriană a Chinei pentru deceniile viitoare. Iar acest lucru ar putea marca începutul unei noi ere în care dominația aeriană nu va mai depinde de portavioane, ci de roiuri de drone coordonate de la 15.000 de metri altitudine.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...