Uniunea Europeană a prezentat miercuri o strategie ambițioasă pentru securizarea regiunii Mării Negre, vizând direct amenințările hibride din partea Rusiei și consolidarea cooperării regionale post-conflict. Planul include crearea unui Hub de Securitate Maritimă, modernizarea infrastructurii critice și integrarea mai strânsă a partenerilor estici în inițiativele europene de apărare și reziliență, anunță DefenseNews.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Centru european de avertizare timpurie la Marea Neagră
Elementul central al noii strategii este înființarea unui „Black Sea Maritime Security Hub”, descris drept un centru de monitorizare cu acoperire completă – „de la spațiu la fundul mării”. Acesta va furniza în timp real informații despre activități suspecte sau ostile, va urmări infrastructura maritimă vitală (cablu submarin, platforme offshore, instalații eoliene) și va emite alerte timpurii pentru eventuale atacuri hibride.
Oficialii europeni evită pentru moment să indice locația exactă a hubului, dar promit un plan operațional detaliat până la sfârșitul verii. Nu există încă o linie bugetară dedicată, însă proiectul va beneficia de finanțare din programele existente, inclusiv din pachetul SAFE, în valoare de 150 de miliarde de euro, menit să accelereze investițiile în apărare la nivel continental.
Răspuns la „flota fantomă” a Rusiei și la sabotajul hibrid
Strategia răspunde unor preocupări acute privind securitatea maritimă în regiune, amplificate de acțiuni recente ale Rusiei. UE vizează neutralizarea „flotei-fantomă” – nave petroliere vechi și nesigure, operate în mod clandestin de Moscova pentru a eluda sancțiunile impuse de Occident. Acest tip de rețea logistică navală este inspirat de modelul nord-coreean și presupune riscuri majore de mediu și securitate.
Totodată, documentul strategic include măsuri pentru deminarea apelor internaționale, protejarea rutelor comerciale și consolidarea capacităților de intervenție rapidă în fața actelor de sabotaj asupra infrastructurii submarine, o temă devenită critică după incidentele suspecte din Marea Baltică, legate de activități navale rusești și chineze.
Conectivitate militară și control al investițiilor străine
Planul prevede și modernizarea infrastructurii terestre din statele riverane Mării Negre – inclusiv porturi, drumuri, căi ferate și aeroporturi, pentru a facilita mobilitatea rapidă a trupelor și echipamentelor militare în eventualitatea unei crize. Oficialii europeni spun că aceste investiții vor susține capacitatea de descurajare a NATO în regiune și vor permite un răspuns mai eficient la provocări emergente.
În paralel, Bruxelles-ul va impune filtre mai stricte pentru investițiile străine în facilități strategice, în special în porturi. Analize recente arată că investițiile chineze în porturile europene, prin inițiativa „Belt and Road”, generează vulnerabilități în rețelele logistice de securitate și comerț.
O strategie care vizează și reconstrucția post-război
Pe lângă componenta defensivă, noua strategie a UE are o dimensiune politică și economică amplă: aprofundarea relațiilor cu Ucraina, Moldova, Georgia, Turcia, Armenia și Azerbaidjan și stimularea cooperării regionale în domeniul conectivității și al protecției mediului marin.
Potrivit comisarului Kaja Kallas, centrul maritim ar putea fi folosit, în viitor, și pentru monitorizarea unui eventual armistițiu sau acord de pace între Ucraina și Rusia.
„Trebuie să ne asigurăm că trupele și echipamentele pot ajunge acolo unde este nevoie, atunci când este nevoie. Marea Neagră devine o frontieră strategică pentru Europa și pentru securitatea globală”, a declarat Kallas.
Noua strategie poziționează Uniunea Europeană ca actor central în securitatea regiunii Mării Negre, cu un plan cuprinzător ce leagă apărarea, economia și infrastructura de un proiect de reconstrucție a ordinii europene post-invazie.