Există analiști militari care se întreabă dacă, pe câmpurile de luptă moderne, dominate de drone și apărare antiaeriană densă, elicopterul de atac mai are un rol. Thomas Hein, director regional pentru Europa la Airbus Helicopters, declară că gigantul aerospațial are această dezbatere cu clienții săi, dar că eficiența acestor aeronave depinde de modul în care sunt utilizate și de echiparea lor.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
„Aceasta este o dezbatere pe care o avem destul de des și cu clienții noștri, dar primim confirmarea că ei încă văd un rol pe câmpul de luptă pentru elicopterul de atac. Depinde și de tipul de sistem de armament pe care îl au. Desigur, aveți nevoie de rachete de atac cu rază lungă de acțiune, dar și de modul în care utilizați elicopterele de atac, pentru că ceea ce s-a văzut în primele zile ale războiului din Ucraina nu a fost o utilizare corectă a elicopterelor de atac”, a declarat Hein, la o întâlnire restrânsă cu presa, organizată la București, la care TechRider a participat.
În primele zile ale războiului din Ucraina, multe elicoptere de atac rusești au fost distruse din cauza tacticilor riscante de zbor la altitudine joasă, lipsei sprijinului aerian eficient, apărării antiaeriene ucrainene moderne (inclusiv sisteme MANPADS) și a subestimării capacităților de reacție ale armatei ucrainene.
Hein a adăugat că elicopterul de atac „nu a murit”. „Există încă o misiune și un concept în spatele lui, dar acesta este definit diferit de fiecare națiune. Încă primim cereri pentru elicoptere de atac”, a adăugat el.
Rolul dronelor în sprijinul elicopterelor de atac
Reprezentantul Airbus Helicopters a adăugat că, din războiul din Ucraina, se observă nevoia de platforme și tehnologii de sprijin pentru elicopterele de atac și alte aeronave. Printre acestea se numără și dronele de recunoaștere, care se asigură că nu există pericole pentru aeronavă și chiar o pot proteja la nevoie.
„Ce vedem, de asemenea, acum din războiul din Ucraina, este că aveți nevoie de un partener pentru elicopter. Trimis în avans, acesta efectuează misiuni de supraveghere și recunoaștere sau chiar acționează ca wingman, echipat cu explozibil pentru a proteja activul (n.e. – elicopterul). Prin urmare, am dezvoltat împreună cu Defence and Space tehnologia numită „crewed-uncrewed teaming” (echipaj cu și fără pilot). Este vorba despre o legătură de comunicații, o interfață între dronă și echipament, fie că este vorba de un elicopter, un avion de vânătoare sau un avion de transport. Asta facem în prezent”, a explicat Hein.
Airbus operează în România prin Airbus Helicopters (Ghimbav) pentru producție și mentenanță elicoptere, Airbus Aerostructures Romania (Brașov) pentru componente aeronautice și Airbus Defence and Space (București) pentru inginerie și servicii.