Industria navală americană se află în criză profundă, o criză în care se confruntă de întârzieri record și de lipsa forței de muncă calificate. În timp ce China își intensifică investițiile subacvatice, Pentagonul se teme că SUA și-ar putea pierde avantajul crucial în războiul subacvatic din zona Indo-Pacifică, anunță Bloomberg.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Parada de Ziua Victoriei din septembrie a Chinei a prezentat un submarin fără echipaj, de dimensiunea unui camion mare, conceput să monitorizeze navele americane și cablurile de pe fundul oceanului. Evenimentul a evidențiat investițiile Beijingului în domeniul subacvatic, ceea ce a stârnit îngrijorări la Washington cu privire la ritmul de creștere al flotei chineze.
În contrast, industria de submarine a SUA se confruntă cu întârzieri cronice, costuri în creștere și o bază industrială slăbită.
Criza forței de muncă și întârzierile catastrofale
Punctul nevralgic al problemelor este lipsa muncitorilor calificați. Baza industrială își propune să recruteze cel puțin 140.000 de lucrători în următorul deceniu.
Pentru a umple acest gol, programe precum Accelerated Training in Defense Manufacturing (ATDM) predau tehnici avansate de prelucrare computerizată în doar 16 săptămâni.
„Formăm muncitori calificați 24 de ore pe zi, cinci zile pe săptămână, exact cum funcționează o fabrică cu trei schimburi”, explică Jason Wells, vicepreședinte executiv al Institutului pentru Învățare și Cercetare Avansată.
La finalul cursurilor, absolvenții precum Kaisen se vor alătura contractanților care fabrică componente pentru submarinele Marinei SUA.
Întârzieri și costuri în creștere
Marina se confruntă cu probleme majore în programele Columbia și Virginia, submarinele de ultimă generație.
Submarinul Columbia, destinat să înlocuiască flota Ohio, va fi cel mai mare submarin construit vreodată de SUA, dar prima unitate va fi livrată abia în martie 2029, cu un cost estimat de 16,1 miliarde de dolari.
Submarinele Virginia, menite să înlocuiască clasa Los Angeles, se află în întârziere cu până la 36 de luni. Aceste întârzieri nu doar că pun în pericol securitatea SUA, dar amenință și angajamentele luate prin acordul AUKUS, prin care SUA trebuie să furnizeze Australiei submarine de clasă Virginia.
Secretarul Marinei, John Phelan, a avertizat legislatorii în luna mai că situația actuală plasează SUA „într-o poziție precară”.
Presiunea competiției
Submarinele sunt considerate „asul din mânecă” al Marinei în zona Indo-Pacifică. Expertul Kelly Grieco de la Stimson Center subliniază că flota de submarine reprezintă celălalt atu al SUA, după bombardierele stealth.
Deși submarinele americane rămân superioare din punct de vedere tehnologic (fiind mult mai silențioase), decalajul se micșorează. China, potrivit estimărilor, ar putea construi 4,5 până la 6 submarine nucleare anual și ar putea ajunge la o flotă totală de 80 de nave până în 2035.
„Începi să deduci de aici posibile probleme când vine vorba de viitorul poziției navale a SUA în regiune”, avertizează Collin Koh, cercetător la Institutul de Apărare din Singapore.
Investiții masive în modernizare
Guvernul federal și Congresul au alocat miliarde pentru modernizarea șantierelor navale, sprijinirea furnizorilor și programele de dezvoltare a forței de muncă.
Astfel, 29 miliarde de dolari au fost alocate printr-un program al administrației Trump pentru modernizări și recrutare. În același timp, 1,5 miliarde au fost rezervate pentru aprovizionare și salarii în proiectul de aprobare a bugetului apărării 2026.
Potrivit experților, efectele acestor măsuri vor fi vizibile abia peste trei-cinci ani.