Camionul GAZ-69 din 1952 pe care forțele ruse din Ucraina îl adaugă la inventarul lor, pe măsură ce stocurile de vehicule de luptă special construite continuă să scadă, nu este un vehicul bun – cel puțin, nu pentru noua sa misiune, aceea de a transporta infanteria rusă în bătălie pe un no man’s land patrulat de drone, infestat de mine și împânzit de artilerie, relatează Forbes.
Dar cel puțin are o capotă rigidă care ar putea oferi o anumită protecție împotriva elementelor, dacă nu împotriva unui proiectil de artilerie de 45 de kilograme. Nu același lucru se poate spune despre un alt vehicul civil de epocă sovietică care a apărut recent pe partea rusă a liniei de front de 1.126 de kilometri a războiului de 37 de luni al Rusiei împotriva Ucrainei: LuAZ-1302.
În mod ironic, acest camion ușor de teren este un produs ucrainean, construit între 1966 și 1992 la o pereche de fabrici din sudul și nordul Ucrainei.
Pe măsură ce pierderile rusești de vehicule blindate se ridică la 20.000 în trei ani, depășind cu mult capacitatea industriei ruse de a înlocui direct fiecare tanc, vehicul de luptă al infanteriei și transportor blindat de trupe distrus, regimentele rusești atacă în mod obișnuit pe jos sau în mașini civile, furgonete, camioane, vehicule de teren și motociclete.
Atac cu bicicleta
Dar un atac rusesc recent a fost remarcabil prin numărul mare de vehicule neprotejate implicate: patru ATV-uri, 10 vehicule mai grele, inclusiv cel puțin un LuAZ-1302 cu acoperiș deschis și un număr surprinzător de 31 de motociclete.
Dronele și artileria ucrainene au făcut treabă rapidă cu grupul de asalt. În timp ce fumul și praful se risipeau, iar supraviețuitorii ruși fugeau și se târau înapoi spre liniile lor, LuAZ-1302 de 3.000 de kilograme – avariată și imobilizată – ieșea în evidență prin vopseaua sa turcoaz strălucitoare.
Având în vedere cât de multe Lada s-au îndreptat spre pozițiile ucrainene, de obicei într-o misiune cu sens unic, greșeala este de iertat.