China a realizat cu succes prima misiune cargo către o platformă petrolieră offshore folosind un avion electric de tip eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) cu o capacitate de două tone. Aeronava fără pilot, numită V2000CG CarryAll, a fost dezvoltată de compania Autoflight din Shanghai și a efectuat zborul inaugural pe 4 august, transportând alimente proaspete și echipamente medicale pe o distanță de 150 de kilometri, de la Shenzhen până la o platformă operată de China National Offshore Oil Corporation (CNOOC), potrivit InterestingEngineering.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Zborul a durat 58 de minute și a avut loc deasupra apei, fără escală, marcând un moment important în aplicarea tehnologiei electrice pentru logistica maritimă. Avionul poate transporta până la 400 kg, atinge o viteză de croazieră de aproximativ 200 km/h și are o autonomie de circa 200 km per încărcare. Cu aceste caracteristici, se aliniază cerințelor pentru aprovizionarea platformelor offshore, eliminând emisiile din timpul zborului.
„Zborul integrează tehnologie de aviație de ultimă generație cu cerințele reale ale operațiunilor offshore”, a declarat Ren Yongyi, responsabil cu logistica în cadrul sucursalei CNOOC din Shenzhen, într-un interviu acordat televiziunii CGTN. El a adăugat că acest model reprezintă „un lanț complet” care leagă dezvoltarea aeronavei, operațiunile de zbor și aplicațiile din teren. Potrivit acestuia, dronele electrice aduc costuri operaționale mai mici, timp de reacție redus și capacitatea de a ateriza în spații restrânse.
Până în prezent, transportul către platformele offshore era realizat cu nave de aprovizionare, care necesitau peste 10 ore pentru o cursă dus-întors, sau cu elicoptere, o opțiune mai rapidă dar cu costuri semnificative de combustibil, întreținere și operare. Noul eVTOL reduce acest timp la aproximativ o oră, oferind o alternativă mai eficientă și mai puțin expusă riscurilor meteorologice care pot afecta transportul naval.
Lansarea oficială a modelului V2000CG a avut loc pe 22 iulie, când o unitate complet certificată a fost livrată unui client din orașul Kunshan. Este prima livrare comercială a unui eVTOL de mari dimensiuni în China și reflectă ambiția autorităților de a dezvolta transportul aerian cargo electric la scară largă.
În paralel, administrația din Shenzhen sprijină dezvoltarea a ceea ce numește „economia zborului la joasă altitudine”, punând deja în funcțiune aproximativ 300 de rute aeriene dedicate dronelor de transport, care leagă zone industriale, spitale și fabrici.
În context global, mai multe state explorează soluții similare. În Germania, platforma Wingcopter a parcurs peste 130.000 km în misiuni de livrare de sânge și produse medicale. În SUA, compania MightyFly a demonstrat capabilitățile dronei autonome Cento într-un test desfășurat în colaborare cu Forțele Aeriene, concentrându-se pe reaprovizionare militară și intervenții de urgență.
Zborul de test din China este așteptat să devină o rută regulată pentru livrarea de piese de schimb, alimente și echipamente medicale către platformele offshore. Totodată, marchează începutul unei etape comerciale pentru utilizarea dronelor electrice de transport greu în logistică, cu potențial de extindere în diverse sectoare economice.