Filmele de prestigiu se prăbușesc la box office / „One Battle After Another” riscă să piardă 100 de milioane de dolari

One Battle After Another, scrrenshot cu Leonardo DiCaprio
One Battle After Another, Credit foto: Supplied by LMK / Landmark / Profimedia

Industria filmului american trece printr-o perioadă dificilă. Filmele destinate publicului adult, chiar și cele considerate capodopere, se dovedesc incapabile să atragă spectatori în sălile de cinema, subliniază Variety.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

Printre eșecurile recente se numără The Smashing Machine, biopicul sportiv al studioului A24, cu Dwayne Johnson, care „a murit foarte repede”, după cum spun criticii, și Roofman, comedia dramatică a lui Channing Tatum, care a debutat cu doar 8 milioane de dolari.

Un an greu pentru filmele „de prestigiu”

Chiar și One Battle After Another, noul film al lui Paul Thomas Anderson, cu Leonardo DiCaprio, se confruntă cu dificultăți. Deși a fost lăudat de critici și a strâns 140 de milioane de dolari la nivel global, producția are nevoie de aproape 300 de milioane pentru a ajunge la pragul de rentabilitate.

Bugetul de 130 de milioane de dolari și campania de promovare de alte 70 de milioane, combinate cu împărțirea încasărilor între studiouri și cinematografe, fac din acest film o investiție cu risc ridicat. Iar onorariul lui DiCaprio, care primește un procent din veniturile brute, complică și mai mult ecuația.

„Aceste filme premium nu reușesc să creeze sentimentul de FOMO („fear of missing out”) în rândul publicului. Nu sunt percepute ca evenimente cinematografice”, spune Shawn Robbins, analist la Fandango.

Publicul, tot mai atras de streaming

Robbins consideră că o parte din problemă ține de schimbarea comportamentului publicului: „Oamenii s-au obișnuit să aștepte lansările pe platformele de streaming. De când pandemia a redus fereastra de exclusivitate din cinematografe, filmele ajung acasă mult mai repede”.

Asta înseamnă că spectatorii preferă să aștepte câteva săptămâni în loc să cumpere bilete la cinema, un obicei care lovește direct în filmele originale, fără supereroi sau efecte spectaculoase.

Warner Bros. neagă pierderile, dar cifrele nu mint

Potrivit surselor din industrie, One Battle After Another ar putea înregistra pierderi de circa 100 de milioane de dolari, chiar dacă studioul Warner Bros. contestă estimările. Reprezentanții companiei susțin că anul 2025 a fost unul de succes, cu încasări totale de peste 4 miliarde de dolari, dar această cifră reprezintă venituri, nu profituri.

Totuși, filmul lui Anderson are valoare simbolică pentru studio. Este un potențial candidat important la Oscar, iar succesul în sezonul premiilor poate aduce beneficii indirecte, inclusiv de imagine.

A24, prins între ambiție și risc

Pentru A24, studio devenit celebru pentru filme independente precum Everything Everywhere All at Once, trecerea la producții mai scumpe a devenit o armă cu două tăișuri. După o rundă de finanțare care a evaluat compania la 3,5 miliarde de dolari, A24 a început să investească masiv în filme cu bugete medii spre mari.

The Smashing Machine a costat 50 de milioane de dolari, iar viitorul film Marty Supreme, cu Timothée Chalamet, ar putea ajunge la 70 de milioane, cel mai scump proiect din istoria studioului.

Un rival din industrie a rezumat situația fără menajamente: „E un dezastru epic. A24 s-a protejat, dar partenerii internaționali și-au luat cea mai mare lovitură. Mulți nu vor mai vrea să se întoarcă la masa negocierilor”.

Publicul caută siguranța poveștilor familiare

Analiștii cred totuși că Hollywoodul trebuie să continue să producă filme pentru toate categoriile de public, chiar dacă riscurile sunt mari. „Oamenii merg de câteva ori pe an la cinema și aleg ceea ce știu: continuări, spinoff-uri, universuri familiare”, spune Eric Wold, analist la Texas Capital Securities.

Veniturile cinematografelor sunt încă cu 20% sub nivelul din 2019, iar relansarea completă a industriei pare imposibilă fără filme originale care să reînnoiască interesul spectatorilor.

„A fost mereu riscant pentru studiouri să investească în povești noi. Dar fără ele, Hollywoodul riscă să devină o industrie de repetiții”, avertizează Wold.

  • George Radu este un autor care abordează subiecte variate din domeniul tehnologiei, apărării și viitorului. Domeniile sale de expertiză includ inteligența artificială etică, interfețele om-mașină (HMI), realitatea augmentată și virtuală aplicată (XR), precum și impactul social și cultural al noilor tehnologii. Nu se teme să pună întrebări dificile și să exploreze implicațiile filozofice ale inovațiilor tehnologice.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...