Platformă de jocuri acuzată de „deconectare tulburătoare între aparența prietenoasă pentru copii și realitate”
Roblox, o platformă de jocuri cu 80 de milioane de utilizatori zilnic, a fost acuzată de controale slabe de siguranță în octombrie anul trecut de către o firmă de investiții din SUA.
Hindenburg Research a susținut că jocurile lui Roblox au expus copiii la “grooming”, pornografie, conținut violent și limbaj abuziv. Compania, care a declarat că urmărește să profite de pe urma scăderii prețului acțiunilor Roblox, luând o așa-numită poziție „scurtă” pe acțiunile companiei, a adăugat că a găsit mai multe conturi numite folosind variante ale lui Jeffrey Epstein, finanțator în dizgrație și pedofil american notoriu.
Grooming-ul este atunci când o persoană construiește o relație cu un copil, un tânăr sau un adult care este în situație de risc, astfel încât să le poată abuza și să o manipuleze să facă lucruri. Abuzul este de obicei sexual sau financiar, dar poate include și alte acte ilegale.
„Am descoperit că Roblox este un iad pentru copii plin de pedofili, utilizatori care încearcă tehnici de „grooming”, grupuri care comercializează în mod deschis pornografie infantilă, jocuri sexuale accesibile pe scară largă, conținut violent și limbaj abuziv extrem – toate acestea fiind deschise copiilor mici”, a spus Hindenburg.
Roblox a respins acuzațiile lui Hindenburg, spunând că siguranța și civilizația sunt „fundamentale” pentru companie.
Unul din cinci utilizatori Roblox au sub nouă ani, iar majoritatea au sub 16 ani. Platforma oferă un catalog de jocuri și permite jucătorilor să socializeze între ei, inclusiv în camerele de chat. Nu există limită de vârstă, deși platforma face publicitate recomandărilor de vârstă pentru anumite „experiențe” și oferă control parental.
David, un tată de 46 de ani din Calgary, Canada, nu a văzut inițial nicio problemă când fiul său de 10 ani a început să joace pe Roblox, platforma de jocuri și medii virtuale generate de utilizatori care a explodat în popularitate în ultimii ani, în special în rândul jucătorilor mai tineri.
„Am văzut-o ca pe o modalitate prin care el poate menține un nivel de interacțiune socială în timpul blocajelor de la Covid”, a spus David, presupunând că fiul său folosea funcția de chat a platformei doar pentru a vorbi cu prietenii pe care îi cunoștea personal.
După un timp, părinții lui l-au găsit vorbind cu cineva în camera lui, în miezul nopții.
„Am descoperit că un bărbat din India l-a abordat pe Roblox și l-a învățat să ocolească controalele noastre de securitate pe internet”, a spus David. „Această persoană l-a convins apoi pe fiul meu să ia imagini și videoclipuri nud compromițătoare cu el și să le trimită prin Google Mini.
„A fost greu să ajung la rădăcina motivației pentru care fiul meu a făcut asta. Cred că era singur, credea că acesta era un prieten autentic și credem că i s-au oferit cadouri pe Roblox care l-au făcut să se simtă special. A fost într-adevăr cel mai rău coșmar al fiecărui părinte.”
David s-a numărat printre părinții din întreaga lume care au spus pentru The Guardian că copiii lor, adesea de vârstă școlară primară, au fost profund afectați negativ de jocurile pe Roblox sau au suferit răni grave. Mulți au confirmat, de asemenea, concluziile unui raport de anul trecut, care susținea că Roblox îi expunea copiilor la „grooming”, pornografie, conținut violent și limbaj abuziv.
Deși unii părinți au spus că Roblox a fost un mijloc creativ pentru copiii lor, le-a adus bucurie sau chiar le-a îmbunătățit unele dintre abilitățile lor, cum ar fi comunicarea și ortografia, marea majoritate a părinților care au luat legătura și-au exprimat îngrijorări severe. Acestea au fost în mare parte despre niveluri uimitoare de dependență pe care le-au observat la copiii lor, dar și despre cazuri de conținut traumatizant în jocurile pe care copiii lor le puteau accesa în ciuda controlului parental, „grooming”, șantajul emoțional, hărțuirea, imaginile politice extreme, cum ar fi avatarurile în uniforme naziste și străinii care vorbesc inadecvat cu copiii lor pe platformă.
Un studiu „profund deranjant” dezvăluie cât de ușor este pentru copii să întâlnească conținut neadecvat și să interacționeze nesupravegheați cu adulții pe platforma de jocuri Roblox.
În investigația împărtășită cu The Guardian, experții în comportament digital Revealing Reality au descoperit „ceva profund deranjant… o deconectare tulburătoare între aspectul prietenos pentru copii a lui Roblox și realitatea experienței copiilor pe platformă”.
Revealing Reality a creat mai multe conturi Roblox, înregistrând utilizatori fictivi în vârstă de cinci, nouă, 10, 13 și peste 40 de ani. Conturile au interacționat doar între ele, și nu cu utilizatorii din afara experimentului, pentru a se asigura că comportamentele avatarurilor lor nu au fost influențate în niciun fel.
În ciuda noilor instrumente lansate la începutul lunii aprilie, menite să ofere părinților mai mult control asupra conturilor copiilor lor, cercetătorii au concluzionat: „Controalele de siguranță care există sunt limitate în eficacitatea lor și există încă riscuri semnificative pentru copii pe platformă”.
Raportul a constatat că copiii de până la cinci ani au putut comunica cu adulții în timp ce jucau jocuri pe platformă și a găsit exemple de adulți și copii care interacționează fără verificarea efectivă a vârstei. Acest lucru s-a întâmplat în ciuda faptului că Roblox și-a schimbat setările în noiembrie anul trecut, astfel încât conturile enumerate ca aparținând tinerilor sub 13 ani nu mai pot trimite mesaje directe altora în afara jocurilor sau experiențelor, ci au acces doar la mesajele de difuzare publică.
Raportul a mai constatat că avatarul aparținând contului copilului de 10 ani ar putea accesa „medii extrem de sugestive”. Acestea includ un spațiu de hotel unde puteau vedea un avatar de femeie purtând ciorapi de plasă rotind pe un pat și alte avatare întinse una peste alta în ipostaze sexuale sugestive și un spațiu public de baie în care personajele urinează și avatarurile puteau alege accesorii fetiș în care să se îmbrace.
Cercetătorii au descoperit că avatarurile lor de testare au auzit conversații între alți jucători care verbalizează activitatea sexuală, precum și zgomote repetate de înghițit, sărut și mormăit, atunci când foloseau funcția de chat vocal. Roblox spune că toate chat-urile vocale – care sunt disponibile pentru conturile verificate prin telefon înregistrate ca aparținând utilizatorilor cu vârsta de 13 ani și peste – sunt supuse moderației AI în timp real.
Ei au descoperit, de asemenea, că un avatar de testare înregistrat pentru un adult a putut să ceară detaliile Snapchat ale avatarului de test de cinci ani folosind un limbaj ușor codificat. Deși Roblox spune că chat-ul text din joc este supus filtrelor și moderării încorporate, raportul spune că acesta este un exemplu al cât de ușor pot fi ocolite astfel de măsuri, creând oportunități pentru comportamentul prădător.
Roblox a spus că recunoaște „există actori răi pe internet”, dar a adăugat că aceasta este „o problemă care depășește Roblox și trebuie abordată prin colaborare cu guvernele și un angajament la nivel de industrie pentru măsuri de siguranță puternice pe toate platformele”.
De asemenea, a recunoscut că verificarea vârstei pentru sub 13 ani „rămâne o provocare în industrie”.
Poveștile împărtășite de părinți includ cea a unui băiat de 10 ani care a fost „groomed” de un adult pe care l-a întâlnit pe platformă și a unei fetițe de nouă ani care a început să aibă atacuri de panică după ce a văzut conținut sexual în timpul jocurilor.
Damon De Ionno, directorul de cercetare Revealing Reality, a declarat: „Noile funcții de siguranță anunțate de Roblox săptămâna trecută nu merg suficient de departe. Copiii pot încă discuta cu străini care nu sunt pe lista lor de prieteni și cu 6 milioane de experiențe pe platformă, adesea cu descrieri și evaluări inexacte, cum se poate aștepta ca părinții să modereze?”
Beeban Kidron, corespondent și militant pentru siguranța internetului, a spus că cercetarea a dezvăluit „eșecul sistematic al platformei de a menține copiii în siguranță”, adăugând: „Acest tip de cercetare a utilizatorilor ar trebui să fie de rutină pentru un produs precum Roblox”.
Matt Kaufman, directorul pentru siguranță la Roblox, a declarat: „Încrederea și siguranța sunt esențiale a tot ceea ce facem. Ne evoluăm continuu politicile, tehnologiile și eforturile de moderare pentru a ne proteja comunitatea, în special tinerii. Aceasta include investiția în instrumente avansate de siguranță, lucrul îndeaproape cu experți și împuternicirea părinților și îngrijitorilor cu controale și resurse solide.
„Numai în 2024, am adăugat peste 40 de noi îmbunătățiri de siguranță și rămânem pe deplin angajați să mergem mai departe pentru a face din Roblox un loc sigur și civil pentru toată lumea.”
În SUA autoritățile au declanșat oficial investigații asupra cum Roblox protejează copiii pe platforma sa. Revin în centrul atenției situații în care „grooming”-ul pe Roblox a condus chiar la răpirea victimelor.