Taxiurile zburătoare ar putea deveni realitate în următorii ani, grație implicării sectorului militar și a sprijinului politic recent primit în Statele Unite, transmite Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Companiile din domeniul aviației electrice au declarat la Salonul Internațional Aeronautic de la Paris că aplicabilitatea acestor aeronave în domenii precum apărarea, transportul medical de urgență și logistica de marfă reprezintă o rampă de lansare esențială pentru tehnologia eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing).
Președintele Donald Trump a semnat luna aceasta o ordonanță prin care solicită autorităților de reglementare să accelereze procesul de certificare a aeronavelor eVTOL, în încercarea de a asigura un avans tehnologic al SUA față de Asia. Măsura oferă un impuls unui sector care s-a confruntat până acum cu scepticism din partea autorităților și a publicului larg.
„Primim multe critici, unii spun că bateriile sunt prea grele,” a declarat Kyle Clark, fondator și CEO al companiei BETA Technologies. „Dar realitatea este că, dacă poziționezi corect aceste aeronave, beneficiile sunt reale.”
Companii precum BETA Technologies, Joby Aviation și Archer Aviation sunt implicate în programul Agility Prime al Forțelor Aeriene ale SUA, un proiect destinat dezvoltării de aeronave autonome și hibride electrice pentru transportul de marfă. Joby și Archer au deja contracte în valoare de 131 milioane de dolari și, respectiv, până la 142 milioane de dolari.
„Avem două aeronave la baza Edwards și suntem recunoscători pentru tot sprijinul și tot ce am învățat acolo,” a declarat JoeBen Bevirt, CEO-ul Joby Aviation. „Credem că există oportunități incredibile în domeniul apărării.”
Clark a menționat că BETA Technologies a colaborat activ cu armata americană, efectuând mii de decolări și aterizări în diverse baze militare. „Am fost în aproape 10 baze. Avem o rată de disponibilitate excepțională. Nu am intrat superficial în acest domeniu – avem contracte reale, în valoare de sute de milioane de dolari,” a subliniat el.
La Paris, autoritățile americane au anunțat formarea unei alianțe internaționale pentru standardizarea procesului de certificare a eVTOL-urilor. Această inițiativă reunește SUA, Marea Britanie, Canada, Australia și Noua Zeelandă și urmărește accelerarea adoptării globale a acestui tip de aeronave.
Wisk Aero, companie deținută de Boeing, este singura dintre cele menționate care vizează lansarea unor servicii complet autonome. „Avem sprijin politic, sprijin din partea industriei și finanțarea necesară pentru a reuși,” a afirmat CEO-ul Sebastien Vigneron.
În ciuda avansului tehnologic, acceptarea publică rămâne un obstacol. Preocupările legate de siguranța sistemelor automate – vizibile deja în cazul mașinilor autonome – ar putea influența percepția asupra zborurilor fără pilot.
Totuși, reprezentanții industriei insistă asupra eficienței economice a acestor aeronave. „Am transportat pasageri din Hamptons la aeroportul JFK cu doar 7 dolari cheltuiți pe electricitate,” a spus Clark. „Nu este un zbor ocazional, este un zbor de trei, patru, chiar zece ori pe zi, în care exploatezi cu adevărat beneficiile propulsiei electrice.”