Pentru a-și atinge obiectivele climatice ambițioase, industria transportului maritim de marfă este interesată de o nouă tehnologie de propulsie: energia nucleară, transmite agenția Bloomberg, citată de Agerpres.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Shipping-ul emite mai multe gaze cu efect de seră decât Japonia. Sectorul este responsabil pentru 3% din totalul emisiilor globale, însă organismul internațional care supervizează sectorul a promis că va reduce poluarea cu 30% până în 2030 și o va elimina până în 2050. Energia nucleară, o sursă de propulsie utilizată de mult timp de forțele armate, este o soluție atrăgătoare pentru o industrie care este puternic dependentă de un combustibil poluant, cum este motorina, chiar dacă cel mai probabil se va dovedi greu de asigurat.
Chiar dacă se lucrează la dezvoltarea de combustibili mai curați, precum amoniacul, lipsa de opțiuni accesibile care să propulseze marile nave cargo a creat o problemă aproape insurmontabilă, spune Mikal Boe, director general la Core Power Ltd. În încercarea de a rezolva această problemă, compania sa a lansat un efort, la care participă HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering și compania de utilități Southern Co., pentru a pune la punct nave comerciale propulsate de reactoare nucleare.
Chiar dacă există numeroase obstacole tehnice și de reglementare, precum și costuri mari în avans, Mikal Boe este de părere că această abordare are potențialul de a face navele mai rapide și mai ieftin de operat, și în plus, vor putea transporta mai multă marfă. „Aceasta este soluția la una din cele mai mari dileme. Dacă am putea face asta acum, va fi o cerere enormă ulterior”, a spus Mikal Boe.
Planurile grupului de companii condus de firma Core vizează lansarea la apă a unei nave cargo cu propulsie nucleară până în 2035. Participanții au de gând să utilizeze un nou tip de reactor dezvoltat de firma TerraPower LLC, susținută de miliardarul Bill Gates, care ar urma să înceapă testele în 2029.
Provocări și avantaje ale propulsiei nucleare
Aceste eforturi se derulează într-un moment în care energia nucleară cunoaște o relansare și pe pământ. Inteligența Artificială a dus la creșterea cererii de electricitate, iar companiile de tehnologie și guvernele se îndreaptă atât spre tehnologia nucleară tradițională, cât și spre forme mai futuriste, precum fisiunea nucleară și reactoarele modulare mici, precum cele pe care vrea să le utilizeze firma Core.
Primul reactor nuclear a fost instalat pe un submarin american în 1955. În prezent, sunt aproximativ 160 de nave la nivel mondial care se bazează pe propulsie nucleară. Tehnologia este utilizată în principal pe navele militare, în special pe portavioane și submarine, precum și pe spărgătoarele rusești de gheață din zona arctică.
Obiectivele referitoare la reducerea emisiilor poluante ale industriei de shipping a obligat companiile să reevalueze propulsia nucleară, susține Jose Esteve, responsabil la Bureau Veritas SA, o firmă franceză care se ocupă cu testarea de produs. Acesta se așteaptă ca primele nave propulsate de energia atomică să fie testate la mijlocul deceniului următor, urmând să fie folosite pe scară largă la finele anilor 2030.
Totuși, tranziția la o flotă de nave cu propulsie nucleară va necesita o serie de modificări semnificative pe partea de reglementare. Pentru început, companiile de asigurări nu vor oferi acoperire pentru navele cu propulsie nucleară din cauza costurilor potențiale ale unui accident nuclear. Fără asigurare, puține porturi civile vor permite navelor cu propulsie nucleară să andocheze. Asta nu este o problemă pentru navele militare, deoarece ele pot andoca în porturile militare, însă face din această tehnologie o problemă pentru transportul maritim de marfă.
Există, de asemenea, îngrijorări legate de siguranță și securitate, spune George Moore, cercetător la Middlebury Institute of International Studies, California. Deși combustibilul nuclear ce ar urma să fie utilizat pentru shipping nu are o concentrație ridicată de uraniu, necesară pentru a produce o armă, este totuși radioactiv, iar navele comerciale vor fi vulnerabile la piraterie și sabotaj, ceea ce crește riscul unui accident nuclear intenționat. În plus, navele comerciale sunt, în mod normal, mai puțin solide decât navele militare, ceea ce crește riscul unei scurgeri radioactive în cazul ciocnirii navelor.
În timp ce organismele de reglementare ar putea dezvolta politici pentru a răspunde la unele din aceste îngrijorări, Moore spune că industria pare mai concentrată pe dezvoltarea tehnologiei și piața potențială. „Industria nu a analizat toate aceste aspecte”, ceea ce face din dezvoltarea de nave o idee riscantă, spune Moore.
Noile tehnologii nucleare ar putea reduce o parte din riscuri, este de părere Moore. În mod normal, navele militare utilizează reactoare cu apă presurizată, însă TerraPower și alte companii lucrează la o nouă generație de reactoare care operează la presiune normală. Asta ar ajuta la reducerea zonei periculoase în cazul unui accident. Obiectivul, spune Boe, este ca zona de urgență să nu fie mai mare decât lungimea navei.
Dacă aceste probleme pot fi rezolvate, o navă cu propulsie nucleară ar avea mai multe avantaje în raport cu navele care utilizează motoare pe combustie, chiar și cele care nu au emisii de carbon. În prezent, majoritatea navelor navighează sub viteza lor maximă, deseori cu 30% până la 40% sub puterea maximă a motoarelor, pentru a reduce emisiile și cheltuielile prin consumul unei cantități mai mici de motorină, spune Boe.
Însă navele cu propulsie nucleară nu au emisii și deci pot naviga la viteză maximă. Asta ar însemna livrări mai rapide și venituri mai mari pentru companiile de shipping. În plus, marile nave au nevoie și de rezervoare mari de carburant, care ocupă spațiu prețios pe navă. Acest lucru nu ar fi o problemă pentru o navă cu reactor nuclear, iar Boe estimează că ar exista cu 10% mai mult spațiu pentru marfă.
„Navele cu propulsie nucleară sunt bune pentru emisiile poluante, dar și pentru economie, pe termen lung”, spune Sangmin Park, vicepreședinte la HD Korea Shipbuilding and Offshore Engineering.