Cum a ajuns industria spaţială americană dependentă de SpaceX

spacex
Sursa foto: JOE MARINO / UPI / Profimedia

SpaceX, compania fondată de Elon Musk în 2002, a devenit în prezent un pilon esenţial al accesului Statelor Unite în spaţiu, fiind evaluată la aproximativ 400 de miliarde de dolari. Însă drumul către această poziţie dominantă a fost plin de provocări, relatează CNBC, transmite News.ro.

Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro

- articolul continuă mai jos -

La început, Musk a folosit fondurile obţinute din vânzarea PayPal pentru a dezvolta prima rachetă a companiei, Falcon 1, într-o perioadă în care piaţa lansărilor spaţiale era dominată de United Launch Alliance (ULA), formată prin fuziunea Boeing şi Lockheed Martin.

Costurile ridicate percepute de ULA pentru lansările de sateliţi au creat o oportunitate pentru noul jucător, dar primele trei încercări de lansare ale SpaceX au eşuat.

Momentul decisiv a venit în 2008, când NASA a acordat companiei un contract de 1,6 miliarde de dolari pentru serviciile de aprovizionare a Staţiei Spaţiale Internaţionale. Ulterior, în 2014, SpaceX a câştigat un alt contract, de 2,6 miliarde de dolari, pentru dezvoltarea şi operarea navelor care transportă astronauţi. Aceste colaborări au salvat compania de la faliment şi au transformat-o într-un partener strategic al agenţiei spaţiale americane.

Astăzi, SpaceX domină piaţa globală a lansărilor spaţiale. În 2024, compania a realizat 134 de lansări orbitale, reprezentând 83% din totalul navelor spaţiale trimise în spaţiu, mai mult decât dublul rivalului său principal din China.

Rachetele Falcon 9 şi capsulele Dragon sunt acum mijloacele principale prin care NASA trimite astronauţi şi provizii către Staţia Spaţială Internaţională, în timp ce sateliţii Starlink au devenit esenţiali pentru furnizarea de internet în zone izolate şi în sprijinul aliaţilor SUA în timpul conflictelor.

SpaceX testează şi Starship, racheta considerată cheia planului american de revenire pe Lună, şi construieşte reţeaua de sateliţi spion Starshield pentru guvernul SUA, în baza unui contract de 1,8 miliarde de dolari. Chiar şi competitori direcţi, precum Amazon şi OneWeb, au ales să-şi lanseze sateliţii folosind rachetele SpaceX.

Specialiştii consideră că SpaceX a schimbat definitiv ecosistemul spaţial, reducând semnificativ costurile lansărilor şi deschizând drumul pentru o întreagă comunitate globală de companii care acum au acces la spaţiu.

  • TechRider este o redacție dinamică, specializată în știri și analize despre tehnologie, gadgeturi și inovații. Echipa sa de jurnaliști pasionați oferă conținut relevant și actualizat, acoperind subiecte de la inteligența artificială la recenzii de produse, într-un stil accesibil și captivant pentru publicul român.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește si...