Japan Engine Corporation (J-ENG) a prezentat oficial primul motor comercial pentru nave alimentat cu amoniac, un pas major pentru reducerea emisiilor din transportul maritim. Motorul, denumit 7UEC50LSJA-HPSCR, a fost lansat pe 30 august și este rezultatul unui amplu program de cercetare și dezvoltare desfășurat în Japonia, transmite InterestingEngineering.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Cu sediul la Akashi, J-ENG este singurul licențiator global de motoare diesel marine de viteză redusă. Noul motor are un alezaj de 50 de centimetri, șapte cilindri și este echipat cu un sistem SCR (Reducere Catalitică Selectivă) de înaltă presiune, care reduce oxizii de azot prin utilizarea unui catalizator și a unui agent pe bază de amoniac. Configurația dual-fuel îi permite să funcționeze atât cu amoniac, cât și cu păcură, facilitând tranziția către combustibili mai curați.
Motorul face parte din programul „Next-Generation Ship Development”, finanțat prin Green Innovation Fund Project, administrat de Organizația pentru Dezvoltare a Tehnologiilor Industriale și Energie Noi (NEDO).
Noul propulsor a trecut prin teste oficiale la uzina J-ENG, sub supravegherea unor companii importante din industrie, precum NYK Line, Nihon Shipyard, Japan Marine United Corporation (JMU) și societatea de clasificare ClassNK.
Conform producătorului, motorul a trecut cu succes verificările de performanță atât pe combustibil convențional, cât și pe amoniac. ClassNK, cea mai mare societate de clasificare din lume, i-a acordat certificarea oficială pentru performanța ecologică și siguranța operațională.
Motorul va fi expediat în octombrie 2025 și urmează să fie instalat pe o navă transportatoare de gaze alimentată cu amoniac (AFMGC), aflată în construcție la șantierul JMU Ariake. Nava este programată să intre în serviciu comercial în 2026, devenind prima din lume echipată cu un motor maritim pe bază de amoniac.
„J-ENG este extrem de încântată și mândră să poată livra clienților, înaintea restului lumii, acest motor sigur și fiabil, rezultat al unui program de dezvoltare planificat meticulos și al unei acumulări vaste de date operaționale de-a lungul unei perioade extinse,” a declarat compania.
Proiectul a urmat unei perioade de peste 1.000 de ore de testări efectuate între mai 2023 și septembrie 2024 pe un prototip monocilindru, la centrul Mitsubishi Heavy Industries din Nagasaki. Versiunea la scară reală a intrat în teste în aprilie 2025, acumulând alte 700 de ore de funcționare.
Motorul este dotat cu sisteme avansate de monitorizare pentru a garanta siguranța echipajului și pentru a gestiona corect amoniacul, un combustibil toxic. Rezultatele au arătat că la sarcină maximă și 95% amoniac utilizat, emisiile de protoxid de azot au fost de doar 3 ppm, echivalentul unei reduceri de peste 90% a gazelor cu efect de seră. În același timp, emisiile de NOx au fost înjumătățite față de cele ale motoarelor pe păcură, iar amoniacul near ars a fost eliminat aproape complet. Eficiența termică în modul pe amoniac este comparabilă sau chiar superioară celei în modul pe păcură.
Pentru a răspunde cererii în creștere, J-ENG dezvoltă deja un motor mai mare, cu alezaj de 60 de centimetri, destinat navelor de diverse dimensiuni, care ar urma să fie operațional începând cu anul fiscal 2028.
„În calitate de pionier în domeniul motoarelor pentru combustibili de nouă generație, J-ENG va contribui la dezvoltarea industriei de transport și construcții navale din Japonia, prin promovarea introducerii rapide pe piață și adoptarea pe scară largă a acestor motoare, contribuind totodată la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din industria navală și la atingerea neutralității climatice până în 2050,” a subliniat compania.