Japonia marchează un pas revoluționar în transportul maritim prin prezentarea primului motor comercial pentru nave alimentat cu amoniac, destinat să reducă semnificativ emisiile de gaze cu efect de seră, anunță Interesting Engineering.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Motorul, dezvoltat de Japan Engine Corporation (J-ENG), lider mondial în construcția motoarelor marine cu combustie lentă, a fost dezvăluit la finalul lunii august sub denumirea 7UEC50LSJA-HPSCR. Acesta are șapte cilindri cu diametrul de 50 cm și dispune de un sistem SCR (Selective Catalytic Reduction) de înaltă presiune, care reduce oxizii de azot prin folosirea unui agent pe bază de amoniac, precum ureea.
Unul dintre principalele avantaje ale acestui motor constă în configurarea care permite funcționarea atât pe amoniac, cât și pe combustibil greu, fapt care facilitează astfel tranziția către energie mai curată.
Testat și certificat pentru performanță și siguranță
Motorul a trecut prin teste oficiale de performanță la facilitățile J-ENG, sub supravegherea unor jucători importanți din industrie, inclusiv NYK Line, Nihon Shipyard și Japan Marine United Corporation (JMU), precum și a societății de clasificare ClassNK. După verificări extinse în ambele moduri de alimentare, ClassNK l-a certificat oficial pentru performanțele ecologice și siguranța operațională.
Livrarea motorului este programată pentru octombrie 2025, când acesta va fi instalat pe o navă aflată în construcție la șantierul JMU Ariake. Nava urmează să intre în serviciul comercial în 2026, în ceea ce va marca prima utilizare la scară completă a unui motor marin pe bază de amoniac.
Dezvoltare bazată pe teste riguroase
Succesul acestui motor vine după mai mult de 1.000 de ore de teste realizate pe un prototip cu un singur cilindru, între mai 2023 și septembrie 2024, la centrul R&D Mitsubishi Heavy Industries din Nagasaki. Versiunea completă a fost testată timp de 700 de ore începând din aprilie 2025, cu accent pe optimizarea arderii, prevenirea scurgerilor și siguranța manipulării amoniacului.
Rezultatele au fost remarcabile. La 100% sarcină, motorul a generat doar trei ppm de oxid de azot (N2O), reducând emisiile de gaze cu efect de seră cu peste 90%. Emisiile de NOx au fost reduse la jumătate comparativ cu motoarele convenționale, iar emisiile de amoniac netratat au fost practic zero. Eficiența termică în modul amoniac a fost egală sau mai mare decât cea în modul combustibil greu.
Perspective pentru viitor
J-ENG dezvoltă deja un motor pe amoniac cu cilindri de 60 cm, pregătit să răspundă cererii tot mai mari de nave de diverse dimensiuni, cu intrarea în operare preconizată pentru anul fiscal 2028.
„Ca pionier în motoarele pentru combustibili de generație viitoare, J-ENG contribuie la dezvoltarea industriei navale japoneze, accelerând adoptarea acestor motoare și reducând emisiile de gaze cu efect de seră, pentru atingerea neutralității de carbon până în 2050”, a declarat compania.