Acțiunile companiei americane Boeing au scăzut joi cu 4,8%, până la 203,55 dolari, după prăbușirea unui avion Air India de tip Boeing 787-8 Dreamliner în orașul Ahmedabad, din vestul Indiei, transmite Reuters.
Urmărește cele mai noi producții video TechRider.ro
- articolul continuă mai jos -
Tragedia, în care au murit majoritatea celor 242 de persoane aflate la bord, reprezintă cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu la nivel global și primul incident fatal implicând un model 787.
Avionul era programat să zboare către Londra, iar accidentul s-a produs la scurt timp după decolare. Cauzele prăbușirii nu sunt cunoscute în acest moment, însă autoritățile indiene și companiile implicate au anunțat că ancheta este în curs. Boeing a transmis că „este conștientă de informațiile preliminare” și că „lucrează pentru a aduna mai multe detalii”.
Incidentul lovește în plin eforturile de redresare ale Boeing, într-un moment în care compania încerca să își reconsolideze reputația și să crească producția, după o perioadă dificilă marcată de probleme de siguranță și întârzieri. Accidentul survine cu doar câteva zile înaintea Salonului Aeronautic de la Paris, un eveniment important pentru industria aeronautică, unde Boeing spera să confirme revenirea sa prin noi comenzi și parteneriate.
„Este o reacție instinctivă la incident, dar și o reaprindere a temerilor legate de problemele care au afectat avioanele Boeing și compania în ultimii ani”, a declarat Chris Beauchamp, analist la IG Group.
Modelul Boeing 787 Dreamliner este unul dintre cele mai moderne avioane comerciale în serviciu și, până acum, nu înregistrase niciun accident fatal. În 2013, acest model a fost temporar consemnat la sol din cauza unor probleme la baterii, însă nu au existat victime. În schimb, alte modele produse de Boeing, precum 737 MAX, au fost implicate în două accidente grave în 2018 și 2019, în urma cărora au fost înregistrate sute de decese. Aceste incidente au dus la consemnarea la sol a flotei 737 MAX timp de aproape doi ani și la declanșarea unor anchete internaționale.
Anul trecut, compania a fost din nou în centrul atenției după ce un dop de ușă s-a desprins în zbor de pe un 737 MAX 9, ceea ce a determinat o oprire temporară a zborurilor și noi întrebări privind controlul calității.
Impactul accidentului din India s-a resimțit și în rândul altor companii din lanțul de aprovizionare. Acțiunile Spirit AeroSystems, furnizor important pentru Boeing, și GE Aerospace, producător de motoare pentru 787, au scăzut fiecare cu aproximativ 2%. GE Aerospace a activat echipa sa de intervenție de urgență și a declarat că va sprijini investigația, fără a confirma dacă avionul prăbușit era echipat cu motoarele sale.
Pe piața obligațiunilor, titlurile Boeing cu scadență în mai 2029 au înregistrat o ușoară scădere, randamentul crescând cu 10 puncte de bază față de ziua precedentă, semn al unei reacții prudente din partea investitorilor.
Accidentul ridică din nou semne de întrebare privind siguranța flotei Boeing și capacitatea conducerii, în frunte cu noul CEO Kelly Ortberg, de a redresa imaginea companiei într-un context de presiune tot mai mare din partea industriei și a autorităților de reglementare.